- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høy ph = død fisk??
Høy ph = død fisk??
Den siste mnd har jeg plukket ut 6-7 døde fisk i 54 liter'n min
Det har vært guppy og sverddrager som har dødd. Har målt PH og No3 med dråpetest, å funnet ut at PH ligger på 7,2, No3 er helt fin. Kan d være den høye PH'n som gjør at fiskene dør??
I tillegg til dødsfall, så har jeg jo noen fisker som liker lavere PH, så jeg kunne tenkt meg å senke den. Noen tips om hvordan d kan gjøres på en lettvint måte??
Det har vært guppy og sverddrager som har dødd. Har målt PH og No3 med dråpetest, å funnet ut at PH ligger på 7,2, No3 er helt fin. Kan d være den høye PH'n som gjør at fiskene dør??
I tillegg til dødsfall, så har jeg jo noen fisker som liker lavere PH, så jeg kunne tenkt meg å senke den. Noen tips om hvordan d kan gjøres på en lettvint måte??
Postet 12.05.08 kl 23:55
Endret: 13.05.08 kl 00:03
Postet 13.05.08 kl 00:07
pH'en din er ikke høy for sverddrager og guppy. Den er faktisk bra.
Du skriver at du har målt nitrat. Har du dråpetest for nitritt (NO2)?
Har du mye fisk i karet, og hva slags filter har du?
Du kan egentlig ikke få i både "pose og sekk". Hvis du har fisk som liker pH lavere enn 7,0, så passer det dårligere for guppy og sverddragere.
Hvilke fisker er det du mener?
Du skriver at du har målt nitrat. Har du dråpetest for nitritt (NO2)?
Har du mye fisk i karet, og hva slags filter har du?
Du kan egentlig ikke få i både "pose og sekk". Hvis du har fisk som liker pH lavere enn 7,0, så passer det dårligere for guppy og sverddragere.
Hvilke fisker er det du mener?
Postet 13.05.08 kl 00:12
Endret: 13.05.08 kl 00:12
Postet 13.05.08 kl 00:15
Nei, pH'en har ikke noe med dødsfallene i ditt akvarium.IngntingKan d være den høye PH'n som gjør at fiskene dør??
Du kan filtrere over torv, om dette er enkelt er vel noe avhengig av kunnskap.- Du kan også kjøpe div kjemikalier for å senke pH'en, sjekk i din nærmeste akvariebutikk hva de har.IngntingNoen tips om hvordan d kan gjøres på en lettvint måte??
Postet 13.05.08 kl 00:27
LoomispH'en din er ikke høy for sverddrager og guppy. Den er faktisk bra. Du skriver at du har målt nitrat. Har du dråpetest for nitritt (NO2)? Har du mye fisk i karet, og hva slags filter har du? Du kan egentlig ikke få i både "pose og sekk". Hvis du har fisk som liker pH lavere enn 7,0, så passer det dårligere for guppy og sverddragere. Hvilke fisker er det du mener?
Eeeeeh, en liten skrivefeil der ja.. Er selvfølgelig No2 jeg har målt *flau*
Å den var helt gul. (tetra dråpetest)
Fiskene jeg har som liker lav ph er Kuhliiål (5,5-6,5) , men det ser ut som de trives da. Også har jeg et annet akvarium med Kardinaltetra (ph 4,0-6,0) Der også ligger ph på 7.2.
Har eheim innvendig pumpe.
Og fiskene som bor der er:
3 Kuhliiål
2 sverddrager
2 sjokolademaller
1 anticistrus
6 guppy
Men det er jo sverddrager og guppy som dør, så da har d vel ikke no med ph å gjøre. Men hva kan være galt da?
Postet 13.05.08 kl 00:36
Da ser det ut som du har kontroll på nitritt'en
Kuhli-ål kan trives godt i pH på ca. 7. Hvis du Googler "Pangio kuhlii" vil du også finne andre anbefalinger enn kun pH opptil 6,5.
Kardinaltetra er det flere som har i pH på ca. 7, men det beste er noe lavere pH for disse.
Ser ikke ut som om du har overbelastet filteret ditt med antall fisk. (Går ut i fra at sjokolademallene dine er veldig små.) Hvis du engang skal kjøpe ny nitritt test, så anbefaler jeg JBL. Der går skalaen ned til 0.
Guppy er dessverre en fisk som ofte kan "dø lett". Sverddragere er som regel litt mere hardføre.
Mulig det er GH'en i karet som innvirker negativt på disse, for begge liker en høyere GH enn det du sannsynligvis har i karet ditt.
Kuhli-ål kan trives godt i pH på ca. 7. Hvis du Googler "Pangio kuhlii" vil du også finne andre anbefalinger enn kun pH opptil 6,5.
Kardinaltetra er det flere som har i pH på ca. 7, men det beste er noe lavere pH for disse.
Ser ikke ut som om du har overbelastet filteret ditt med antall fisk. (Går ut i fra at sjokolademallene dine er veldig små.) Hvis du engang skal kjøpe ny nitritt test, så anbefaler jeg JBL. Der går skalaen ned til 0.
Guppy er dessverre en fisk som ofte kan "dø lett". Sverddragere er som regel litt mere hardføre.
Mulig det er GH'en i karet som innvirker negativt på disse, for begge liker en høyere GH enn det du sannsynligvis har i karet ditt.
Postet 13.05.08 kl 01:15
Postet 13.05.08 kl 10:40
Postet 13.05.08 kl 14:04
Postet 13.05.08 kl 21:48
Postet 13.05.08 kl 21:54