Salt, NaCl, vil ikke endre noen vannverdier som helst, ut over saliniteten i vannet. Fiskene kan oppleve det som at vannet er hardere enn det er, på lik linje med at vi kan føle at det er kaldere enn det er om vi er ute i sterk vind.
Personlig foretrekker jeg å tilsette stoffene for å endre vannkjemien i ublandet form, da jeg da har 100% kontroll på hva som øker hva.
Til øking av Kh, og dermed pH, bruker svært mange natron (natriumbikarbonat, NaHC03). Dette er en billig og pålitelig løsning.
Hvor mange tråder det er som omhandler tilsetting av natron i vannet her på AF, aner jeg ikke. Men mer enn nok til at du finner ut av det om du søker litt
Til endring av hardheten på vannet, Gh, har mange gått over på den billige løsningen, med alabastergips. Dette fungerer utmerket, og koster en brøkdel av hva overprisa akva-produkter koster.
Alabastergips er rett å slett kalsiumsulfat, CaSo4.
For fiskenes del, og spesielt plantenes del, bør en også ha noe magnesium i vannet. Dette tilsetter jeg selv via plantenæringen, der jeg har noe over normal mengde magnesium.
Det er magnesiumsulfat, MGSo4, vi bruker til dette formålet.
Blandingsforholdet vil til normale selskapsakvarier være på mellom 20 og 25% MgSo4, resten CaSo4.
Som du ser, er det ikke ett eneste klorid i disse forbindelsene. Selv styrer jeg mange meter unna klorider til fiskene mine, rett å slett da ingen av de jeg har pr dato kommer fra steder med særlig Cl-innhold i vannet.