Rar kh?

Hei, driver å måler vannverdiene mine og har akkurat målt kh, er av merket jbl forresten.

Der står det at man skal telle dråpene fra blå farve til gul. (skulle ikke være så vanskelig)
Men hos meg starter det aldri som blått, det bare blir gult med engang,
Alle andre tester funker da som bare pokker'n!

Hva må jeg gjøre? Er det noe galt med vannet ? HELP ME!! =(

Mvh Kenneth
Det betyr vel bare at din KH er enten på 0 eller 1 (usikker på hvordan de tolker det der i grenseland). Men det er uansett ikke noe feil med testen når dette skjer.

Det det betyr er at din KH er så lav at den ikke buffrer PH noe særlig. Dette kan føre til brått fall i PH. Hadde jeg vært deg hadde jeg undersøkt muligheten for tilsetninger som øker KH, slik at du kan være sikrere på at du ikke får farlige dropp i PH. Detaljene der får nesten noen andre med mer peiling ta
Er natron en løsning til økt kh og mere stabil ph? Hvor mye burde jeg isåfall ha i til ett 350l kar?
Har du prøv å bruke 10ml vann i testglasset og når du da tilsetter 1 dråpe teller denne som 0,5 grader.

Dersom den da blir gul med en gang, så er KH din mellom 0 og 0,5.
Nei har bare prøvd med 5ml i testglasset, og man skal dryppe til det går fra blått til gult.
Får bare gult, så hvis jeg da drypper 6 ganger, har jeg da en kh på 3? hvis jeg forstår det riktig? Utifra 10ml i glasset.
Visste ikk eom man kunne gjøre dette med JBLs tester også

KPLECO:
Fyller du opp med 10 ml istedet for 5, teller hver dråpe bare en halv istedet for en.

F.eks i mitt tilfelle. Jeg har KH på 3. Første dråpen blir det blått, deretter må jeg dryppe to dråper til før det blir gult. Totalt 3, derfor er KH = 3

Har jeg i 10 ml istedet, må jeg dryppe 6 dråper (dobbelt så mange) før vannet går fra blått til gult.

Denne metoden kan brukes for å bestemme en meget lav KH, sånn som du har.
ja ok skjønner, men jeg vil jo da helst ha ganske høy gh og ph siden jeg har malawi, har fått tak i noe baker'n Natron (fra gimsøy) er det noe farlig å bruke denne man kjøper i vanlig dagligvarebutikk? Inneholder den noe fiskene ikke tåler?
KPLECO
ja ok skjønner, men jeg vil jo da helst ha ganske høy gh og ph siden jeg har malawi, har fått tak i noe baker'n Natron (fra gimsøy) er det noe farlig å bruke denne man kjøper i vanlig dagligvarebutikk? Inneholder den noe fiskene ikke tåler?

For å øke PH kan du bruke Natron som du får kjøpt i butikk, du kan blande 1 liten pose ut i en 0,5 liters flaske med vann og tilføre litt og litt i akvariet av den ferdige mixen til du oppnår en ønsket PH verdi, Men du kommer aldri over 8,3 i PH med Natron.

Når det gjelder GH så øker du denne med Gips fra feks Panduro.
ca 2 gram gips pr 10L vann, dette løftet Gh med ca 10
Mkay da har jeg blitt en smule klokere idag også, hehe hva man ikke lærer!

Hvor kan man kjøpe denne gipsen fra panduro da?
Er dette bedre en gh+ ?
KPLECO
Mkay da har jeg blitt en smule klokere idag også, hehe hva man ikke lærer! Hvor kan man kjøpe denne gipsen fra panduro da? Er dette bedre en gh+ ?

Du får kjøpt det her.

Alabaster Gipsen fra Panduro er vel stort sett det samme som GH+, men i mye billigere utgave.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap