0,5 mg/l nitrit..hva gjør jeg

Da jeg sto opp i dag og kikket inn i 130 literen såg jeg en demansoni som svømte ganske rart. Den bare bykset rundt, og snudde seg opp og ned og all slags veier. Etter et minutt med denne merkelige svømmingen så la den seg ned på bunnen og døde. Da såg jeg at det låg en annen død demansoni rett hved siden av.

Jeg fjernet de døde fiskene og fant frem dråpetestene. pH er vanlig, gH var litt lav. På nitrit testen så slo det ut på 0,5mg pr liter. Har netopp tatt et vannbytte og skal snart ta en ny nitrit test.

Er sånne mengder nitrit så farlige for fisk at de dør ? Skal jo siest at det bare er yngel i 130 literen så de tåler vel ikke så mye. Tror grunnen til at eg har fått nitrit i vannet er at jeg på tirsdag skylte filteret. Fikk litt problemer med å starte pumpa etterpå så det gikk vel ca 20 min før jeg fekk den i gang igjen. Kan dette være årsaken?
Har tatt en til test nå. Nitrit nivået har sukket ned til 0,2mg/l. Bør jeg ta et vannbytte til med en gang eller skal jeg vente til i morgen ?
Grrrotle
Tror grunnen til at eg har fått nitrit i vannet er at jeg på tirsdag skylte filteret. Fikk litt problemer med å starte pumpa etterpå så det gikk vel ca 20 min før jeg fekk den i gang igjen. Kan dette være årsaken?

Utvilsomt. 20 min stopp skal ikke ta helt knekken på et filter, men kombinert med vaskinga av filteret så har antakelig såpass med bakterier tatt kvelden at du får problemer nå.

0,5 kan absolutt være dødelig ja; det er bare et spørsmål om tid. 0,2 er heller ikke bra, så jeg ville tatt et vannbytte i kveld og ett i morgen tidlig. Forhåpentligvis er bakteriekulturen raskt tilbake, for du har sannsynligvis ikke knærta alle, men du bør allikevel fore lite; ta gjerne en foringsstopp et par dager.

Ut over det er det bare å fortsette å sjekke nitrittverdiene og ta vannbytter til du er i rute igjen.
ok men da tar jeg et nytt vannbytte i kveld. Har 2 pumper i karret så bakteriene i den pumpa er jo i live. Kan det hjelpe på med å bygge opp bakteriene i det andre filteret?

Vett at jeg ikke skal "vaske" filteret, men det tetter seg av og til. Det er fluval 3+ og fluval 2+ som er oppi karret. Tror jeg skal ta å bytte den orginale filtermassen ut med blå filter.
Kjenner ikke til akkurat disse filtrene. Men synes at til Malawi bør du ha et utvendig bøttefilter. (Evt blåmatte)

Vanlige svampfiltre blir rett og slett for "pinglete" og det virker som at rensing av filteret har mye større negativ effekt på disse enn på eksterne filtre med substrat.

Da jeg hadde Malawi selv, kjørte jeg "overstocking" og to utvendige filtre. Passet på å skylle avfiltrene annenhver gang. Kan ikke huske at jeg hadde negative episoder med nitrit.
Har ikke penger til nytt filter. Skal modifisere begge pumpene så da blir det nokk bra.

Sjekket netopp nitrit nivået og det ser bra ut. Skal ta et vannbytte til i morgen for sikkerhets skjyld.
Ikke modifiser begge filtrene på en gang, men det vet du kanskje? =) Det er jo det samme som å kjøre i gang et helt nytt filter. Ta det ene og vent noen uker med det andre. =)
Ja det er det som er planen, men takk for påminnelsen
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap