Vannkjøling

Inaktiv bruker
Her i Oslo er det fortiden sydentemperaturer. Dette har gjørdt at jeg har hjertet litt oppe i halsen, for akvarie vannet er steget noen grader over det idielle for fiskene jeg har: 10 dronning rasbora, 2 maller og 4 Puntius denisonnis i et 110 liters akvarium. Hva bruker egentlig folk for å holde tempraturen nede. Fins det lure strakstiltak? Hvor farlig er denne tempraturøkningen for fisken?
Masse tiltak å finne på forumet om du søker litt. Her er noen:

- frys vann i brusflasker å legg i akvariet
- kjøleelementer
- isbiter
- eller noe annet som innvolverer is
- ta av dekkglasset/åpne fóringsluker
- begrens antall timer med lys til noen få om kvelden når tempen i huset er lavere. Ingenting å si hverken for planter eller dyr i en periode.
- Av med dekkglass/opp med fórluker og sett en vifte til å blåse over vannet
- Napp ut kontakta på varmekolben
- bytt litt vann en gang eller to oom dagen, og erstatt med kaldt vann.

Inaktiv bruker
Tusen tusen takk. har Vært litt redd for det der med is eller ha i kaldt vann. Har hørt fisk tåler dårlig senkning i tempratur... Også vært redd for å kutte ut lyset.. men ut fra ditt svar antar jeg begge ting er ok. Så igjen, takker.
Raske og forholdsvis store temperaturendringer kan være skadelig. Men tempen synker ikke 5-6-7 grader på to minutter om du legger i en flaske med is, eller en pose med is eller lignende, så det burde gå bra

Det eneste er yngel, om du har det. Vet at f.eks ancistrus yngel er veldig ømfintlig for temperaturendringer. Men har du voksen fisk burde dette være helt trygt.

En fordel å sette inn tiltak litt tidlig på dagen, så tar det lengre tid før tempen går opp også
Inaktiv bruker
ok vet du også noe om det er veldig viktig å få ned tempraturen når det er 2 grader for varmt er jeg visere og lykkligere denne dag
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap