Hva er det som er normal nitrit mengde i et kar?

Har kjøpt meg en Nitrit test og den viser at jeg har nitrit.
Faktisk er fargen på testvannet gått forbi test farvekartet som fulgte med.
Er det bare vannbytte som hjelper?
Hva er normal nitrittmengde i et kar?
Den skal være på 0! Alltid. Det er svært giftig for fisk.

Det er kun vannbytter, vannbytter og atter vannbytter som hjelper.

Har du fisk i akvariet, og hvor lenge har akvariet vært i drift? Kan du opplyse litt mer om selve akvariet, hvor stort det er, filterløsningen du har osv.
Det er et 70 liters JEWEL med innebygd filter.
Det er fisk i karet Guppy, sverd drager og neon tetra.
Karet har vært i drift i ca 3 uker mener jeg.

Har byttet ca 5-10 liter vann annen hver dag, ser jo at det er for lite.
Holder på med å bytte ut 50% av vannet nå.
Ok, tre uker. Da er du på topp mht nitritt-nivået nå. Skift vann som besatt den neste uken. 50% er bra. Fortsett med det. Mål gjerne nitritt daglig!

Om 1 til 1½ uke vil du se at nitritt-nivået brått begynner å synke. Det er filteret som begynner å få en etablert filterbakteriekultur. Denne prosessen følger et ganske fastlagt "skjema". Den dukker opp 14 dager etter at akvariet er satt i drift (med planter o.l.), og er på topp fra da av og i omtrent to til tre uker fremover. Når akvariet har vært i drift i 33 - 35 dager vil nitrittnivået plutselig gå ned til null.

Da gjelder det å være forsiktig! Du kan slutte å bytte vann daglig da, men bytte 30% på en fast dag hver uke. Mat forsiktig, og ikke gi mer enn en gang om dagen. Hensikten er å ikke overbelaste filteret igjen med en gang, men sakte la det bygge opp en solid og sterk filterbakteriekultur som tar seg av nitritt-giften i akvariet ditt. Hvis du plutselig hiver oppi massevis av mat flere ganger om dagen, vil du sannsynligvis få en ny nitritt-topp. Filteret må gradvis tilpasse seg den forurensningsmengden som finnes i ditt kar. Så økning av fôr bør tas gradvis i ukene som følger.

Kontroller vannverdiene ofte! Et filter er i en sårbar periode de første månedene det er i drift.
Ok. Har byttet ut 40 liter nå, og vil fortsette med hyppige vannbytter fremover.
Når skal jeg måle nitritt-nivået? rett etter vannbytte eller skal jeg vente en stund til vannet får sirkulert litt?
Du kan sikkert vente en time eller to; men som Mona sier - alt over 0 er ikke bra, så det kan godt være du trenger å bytte vann flere ganger daglig en liten stund.

Når du bytter så mye vann om gangen er det en fordel at vannet er tilnærmet likt temparaturmessig som det du har i karet.
Jeg må bare spør: Hvis nitritten har gått over det som er på fargekartet, hvordan har det seg at fiskene fortsatt lever? o_o
Majones
Jeg må bare spør: Hvis nitritten har gått over det som er på fargekartet, hvordan har det seg at fiskene fortsatt lever? o_o

Det må du spørre noen andre om, det eneste jeg vet er at den farven jeg fikk på testen ikke finnes på fargekartet. Jeg har vel tøff fisk som klarer seg i det.
Har byttet ut 30% vann hver dag i tre dager nå, nitrit nivået ligger nå på 0,6 og det er en forbedring.
Forsåvidt, men det er fremdeles alt for mye, jeg ville byttet 40% to ganger i dag for å se om du får det ned på et levelig nivå. Måler du med strips eller dråpetest?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap