Nitrat i springvannet

Kjøpte Tetratest for nitrat i går og målte verdien før vannskifte. Den lå på 5-6 omtrent, javel litt høyt. Byttet 90 liter i duiscuskaret (350 l), og målte verdiene nå i dag, de lå fremdeles på 5-6. Jeg tenkte og grublet litt og fikk en ide. Jeg målte verdien på kranvannet. Det resulterte i at nå har jeg 2 identiske vannprøver foran meg med verdier på 5-6. Det betyr vel at jeg må sette opp en ny post på budsjettet mitt, nemlig nitratfilter. Det hjelper jo lite med vannbytter .

Jon
Så lenge nitraten"no3" ikke er høyere enn 5-6 som du nå måler så er det ingen fare.
Ligger nitraten"no3"en under 20 mg pr. l i et beplantet diskus karr så er det perfekt.
Om du har verdier på 5-6 i springvannet ditt gjør ikke noe, plantene må jo ha litt næring de og, så bruk pengene på noe annet.
Du har ikke brukt for no3 filter.
No3 får du aldri på null uansett, du har som sagt perfekt vann nå.
Så ikke bekymr deg.
Hei Jon.

Bruker du strips testen? Eller den testen med 3 x dråper å en liten sleiv sink?

Om du bruker strips testen , kan denne være litt unøyaktig. Kjøp da heller det andre test settet. Det er langt rimligere en eget filter for fjerning av Nitrat:
Nei nei, jeg bruker dråpetesten, kjøpt i Fredrikstad i går.
Og jeg sier det igjen-du har perfekt vann til diskuser.

Et egnet nitrat filter koster mye-kanskje langt over det du hittil har bruk på hobbyen.

Så no3 på nivået du nå har, er ikke farlig.
tviler vel egentlig på at du hadde fått det særlig lavere med no3 filtrering.
Noe avfall vil det bestandig være i vannet, så ikke bekymr deg.
Kos deg heller med fiskene.

Jon du må komme å se på de nye mallene jeg kjøpte her om dagen, L204, de er knall kule.
Det var beroligende å lese, jeg har jo blitt værre enn den værste hønemora.
Jeg kommer gjerne å ser på mallene Ken, men først må Elisabeth se på discusene
Jon
Jon Bruce
Det var beroligende å lese, jeg har jo blitt værre enn den værste hønemora. Jeg kommer gjerne å ser på mallene Ken, men først må Elisabeth se på discusene :-) Jon

He he, når jeg tenker tilbake noen år, så var jeg faktisk like "ille"som deg når jeg startet med diskuser.
Men bare slapp av du, vannet i karret/springen din er perfekt.
No3
nitrat verdi på 25 i et 60 l selskaps akvarie med div guppy, platy, sverddrager ++.
er dette mye eller hva burde det ligge på.
eventuelt hva skal jeg gjøre?
Ta en telefon til vannverket der du bor, og spør hva de driver med. Den verdien må da være for høy til å være godkjent som drikkevann vel?
Opplys at du driver med akvarium og at du har testet kranvannet og fått utslag på nitrat på det nivået.
No3
dette er ikke veriden i kranvannet men i karet...
Svein Richard Hansen
dette er ikke veriden i kranvannet men i karet...

Ah, beklager. Jeg så overskriften skjønner du "Nitrat i springvannet".

25 i nitrat i et akvarium er vel kanskje litt mer enn jeg ville vært komfortabel med. Mellom 10 og 15 er passe. For høy nitrat er ikke så bra over sikt for fiskene heller, men ikke bare det; det gir mye mer alger også, ettersom nitrat er noe algene stortrives med.

Vannbytter, hvor ofte gjør du det i akvariet, og hvor mye tar du pr gang?
Et ukentlig vannbytte på ca 25-30% av vannvolumet bruker å være passe. Om du kjøper deg flere planter også, så vil plantene forbruke nitratet som næringsstoff og nivået vil synke fordi det blir "spist opp"
Vannbytter
Jeg bytter 20 l av 60 1 gang i uka....
men jeg har ikke så mange planter(2 stk), burde kanskje skaffe meg et par til...

Tusen takk for tips og råd
Jon Bruce
Kjøpte Tetratest for nitrat i går og målte verdien før vannskifte. Den lå på 5-6 omtrent, javel litt høyt. Byttet 90 liter i duiscuskaret (350 l), og målte verdiene nå i dag, de lå fremdeles på 5-6. Jeg tenkte og grublet litt og fikk en ide. Jeg målte verdien på kranvannet. Det resulterte i at nå har jeg 2 identiske vannprøver foran meg med verdier på 5-6. Det betyr vel at jeg må sette opp en ny post på budsjettet mitt, nemlig nitratfilter. Det hjelper jo lite med vannbytter :-). Jon

Jeg har får 12.5 på mine målinger av springvannet. Når det har vært noen dager i akvariet med masse planter, er målingen 0.

Så dersom du med nitratfilter mener mede planter, så er jeg helt enig.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap