Hjelp! filteret kan ha stått utilkoblet over natten!

Filteret/pumpa var koblet til da jeg gikk å la meg i 10-tiden i går kveld. I dag når jeg kom hjem fra skolen (14.45) og skulle fôre var ikke filteret koblet til, kontakten hadde enten hoppet ut eller noen hadde plugget den ut. Akvariet er en 22-liter med innebygd pumpe/filter med bunnfiltrering. Det ligger konstant vann i kammeret med blåfiltersvampen i. Når jeg plugget i pumpa igjen så kom det ut masse rusk av utblåset.

Jeg har da tenkt å sjekke nitritten annenhver dag. Burde jeg skifte vann oftere?
Jeg hadde byttet vann hver dag en stund fremover l filteret hadde kommet seg i lage igjen...
Hvor mye og hvor lenge anbefaler du da?
Jeg ville byttet 50% vann akkurat nå iallefall
Om du får utslag på nitritt de neste dagene, er det nok lurt å gjøre det samme i to uker fremover. Men alt avhenger vel litt av om filteret tok dukken helt eller ei. Det kan ha overlevd nok bakterier til at de kjapt tar seg opp igjen. Med bakterier snakker vi om en forøkningshastighet på timer, ikke dager og uker
Når man starter et akvarium fra scratch, finnes det jo ingen slik bakteriekultur overhodet. Da tar det selvsagt lang tid for dem å bli mange nok. Men i ditt kar, om du er heldig, så har stort nok antall bakterier overlevd og kan kanskje greie å "kickstarte" en ny bakteriekultur.

Ikke ta den følgende historien som en "bankers" som gjelder i alle lignende tilfeller, men dette minner meg om en episode som jeg opplevde en gang i en 250 liter. Jeg hadde fôret med levende artemia om kvelden, og da slår jeg av filteret (utvendig tønnefilter). Neste dag, utpå kvelden, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å slå det på igjen dagen før... det var sikkert snakk om tjue timer avslått. Jeg hadde intet annet valg enn å bare slå det på igjen, og så ta noen store vannbytter de neste tre dagene. Jeg testet etter nitritt daglig, men jeg fikk aldri noen nitritt-utslag etter den episoden.

Dette var bare ment som en oppmuntring, og at det KAN finnes håp om å unngå krise. Men mål nitritt daglig! (ikke annenhver dag som du sier)
Jess Da gjør jeg det nå (nitrittmåling og vannbytte).

Burde jeg kanskje fôre litt mindre de neste dagene også?
Majones
Burde jeg kanskje fôre litt mindre de neste dagene også?

Ja, det ville jeg passet nøye på. Annenhver dag bare kanskje, og bittelitt om gangen. Inntil du ser at det ikke vil komme en nitritt-topp.
Ok, tusen takk for svar Huff, det blir stress når man baker vannbakkels, skifter vann, tester vann og venter på en viktig e-mail samtidig... :/
Sjekket nettopp nitritten på vannet som var før jeg tok 50% bytte. Det var på 0,1% Skal sjekke det nå etter byttet. Jeg har amanoreker og hører at de blir de første som dukker under under vanskelige forhold. Hvor lenge tåler de nitritt på dette nivået? Vil ikke at noe skal dø
mine amanoer taklet nitritt ganske bra faktisk. var gastronomyzonene som takket for seg. men amanoer er jo reker, og er mer vare for vannkvalitet enn fisk, som regel... som sagt, alle mine overlevde, og alt jeg gjorde var å ta daglige vannbytter til det var nitrittfritt
Ok Disse daglige vannbyttene blir på 50% også da eller?
da jeg har en utvendig pumpe som er ett slit å få igang igjen, ble de heller fler mindre bytter på meg. 20-30% 2 ganger om dagen. (innsuget sitter litt høyt, derfor) det gikk fint for meg, mistet ingen fler fisk.
Blir nok noe sånt med meg også siden pumpa slutter å suge så fort 8 liter mangler.

Nå har jeg testet vannet slik det er nå og da ligger nitritten mellom 0,1 0g 0,05. Tror den er litt mer på 0,05 siden.

Heldigvis er det helg og jeg har ikke skole så da blir det tid til 2 vannbytter daglig
I dag lå nitritten på null, eller kanskje 0,005 over null. Det var ihvertfall ikke mye fra å være null Skal ta et vannbytte til i dag også sjekke senere i kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap