Vil ha høyere gh og ph

til eplesneglene mine hvordan får jeg dette,nå er det på 3gh og6,4ph
For høyere ph tilsetter du littegranne natronbikarbonat, 50 kr hos webzoo for 300 gram (varer lenge, man tilsetter bare littegrann)

For høyere gh tilsetter man f.eks. GH+ pulver.
Hvordan få ned ph da?
har gh på ca 14......vil gjerne ha den på 10-11...hva skal jeg gjøre??
Svein Richard Hansen
har gh på ca 14......vil gjerne ha den på 10-11...hva skal jeg gjøre??

Du må nesten prøve å måle verdien på kranvannet ditt. Om det er like høy gh der så er det ikke så lett å få senket den. Du kan eventuellt blande kranvannet med litt regnvann. Ellers finnes det spesialutstyr å få kjøpt, men dette blir fort dyrt.

Viser det seg at kranvannet ditt har lavere gh enn i akvariet så har du noe som hever gh der, enten stein eller grus. Da er løsningen å bytte ut dette.
Prøv å ta et vannbytte og sjekk hva gh og ph er i kranvannet ditt. Har du kalkstein eller skjell osv i karet så ta det ut og se hva som skjer.
Svar
skal prøve det....tak for hjelpen....er det ikke noe middel som får det ned?
Svein Richard Hansen
skal prøve det....tak for hjelpen....er det ikke noe middel som får det ned?

GH får du ikke senket i akvariet nei, ikke på noen annen måte enn å skifte med vann som har lav gh.
Ph finnes det midler til å senke, f.eks. Amtra eikebarkekstrakt.

Har du noe som helst pulver eller midler på flaske som dyrebutikken har sagt du liksom må bruke? Tilsetter du noenting i vannet til akvariet? Det kan virke sånn, siden du har såpass høy gh som 11.
Trodde GH ville gå ned når man bruker torv eller eikebarkekstrakt(?)
Eikebarkekstrakt
hvor får jeg tak i dette(eikebarkekstrakt?) skal jeg ha det i filteret eller?
torv kan man ha det og i filteret?
Torv og eikebarkekstrakt påvirker ikke gh, men deromot ph/kh. Torv kan puttes i filteret og eikebarkekstrakt er en flytende tilsetning.

Som nevnt så finnes det ingen tilsetninger for å senke gh, bare bruk av vann med lav gh, som regnvann, og osmose-anlegg (eller heter det reversert osmose-anlegg?)

Jeg lurer fremdeles på hvor høy gh er i kranvannet ditt, Svein Richard.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap