- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er det noe feil med tetratesten min?
Er det noe feil med tetratesten min?
Hei
Gikk tilinnkjøp av tetratest Laborett i dag, men da jeg skulle teste GH og KH var det no rart.
Det står i bruksanvisningen at vannet skal skifte farge fra rødt til grønt på GH testen og fra blått til gult på KH testen, men fargene på væsken som fulgte med i setter er jo grønn og gul allerede, ingenting skjer når jeg har det i vannet heller!
Hjelp! Er væskene ødelagt eller er det noe jeg gjør feil?
Gikk tilinnkjøp av tetratest Laborett i dag, men da jeg skulle teste GH og KH var det no rart.
Det står i bruksanvisningen at vannet skal skifte farge fra rødt til grønt på GH testen og fra blått til gult på KH testen, men fargene på væsken som fulgte med i setter er jo grønn og gul allerede, ingenting skjer når jeg har det i vannet heller!
Hjelp! Er væskene ødelagt eller er det noe jeg gjør feil?
Postet 10.09.08 kl 16:56
Mener du at når du bruker GH testen så blir vannet rødt med en gang?
Og KH testen blir gul med en gang?
I så fall er det ingenting feil eller noe som er ødelagt - det betyr bare at du har en GH på 1 og en KH på 1 (siden det bare tok 1 dråpe for å få "riktig" farge).
For å dobbeltsjekke kan du bruke 10 ml med vann istedet for 5, og da vil en dråpe tilsvare en halv grad. Må du da bruke to dråper før du får henholdsvis grønt og gult vann, er du sikker på at GH og KH er 1.
Og KH testen blir gul med en gang?
I så fall er det ingenting feil eller noe som er ødelagt - det betyr bare at du har en GH på 1 og en KH på 1 (siden det bare tok 1 dråpe for å få "riktig" farge).
For å dobbeltsjekke kan du bruke 10 ml med vann istedet for 5, og da vil en dråpe tilsvare en halv grad. Må du da bruke to dråper før du får henholdsvis grønt og gult vann, er du sikker på at GH og KH er 1.
Postet 10.09.08 kl 16:59
Postet 10.09.08 kl 16:59
Postet 10.09.08 kl 17:02
Nå tror jeg jeg skjønte det. Jeg trodde den væska skulle være rød fra begynnelsen, ikke være gul, så rød når den var i vannet for så og bli gul når man kom til riktig dråpe.
Unnskyld.
Tok testen på nytt med godt lys og mot et hvitt ark og tok meg god tid. Da så jeg hvordan det forandret seg.
Begge landet på 1, er ikke det litt lite KH? trenger jeg CO2?
Postet 10.09.08 kl 17:39
Opelgutt[IMG]http://www.planetsmilies.com/smilies/ashamed/ashamed0005.gif[/IMG] Nå tror jeg jeg skjønte det. Jeg trodde den væska skulle være rød fra begynnelsen, ikke være gul, så rød når den var i vannet for så og bli gul når man kom til riktig dråpe. Unnskyld. Tok testen på nytt med godt lys og mot et hvitt ark og tok meg god tid. Da så jeg hvordan det forandret seg. Begge landet på 1, er ikke det litt lite KH? trenger jeg CO2?
Har samme settet som deg, og på GH så blir den først rødaktig og deretter bli den grønn.
Så tell antall dråper før den skifter til grønn. antall dråper = GH verdi.
Når det gjelder KH testen så blir min gul med en gang. dvs >1
Postet 10.09.08 kl 18:30
Endret: 10.09.08 kl 18:32
Postet 10.09.08 kl 19:01
Så hvis jeg tilsetter CO2 vil jeg kun få lavere PH og ikke høyere KH?
Ser at jeg nå har PH på 6,5 og KH på 1; da har jeg 11 mg/l CO2
Tilsetter jeg CO2 til jeg når PH 6 vil jeg ha 34 mg/l.
Tilsetter jeg så natron til PH når 6.5 igjen har jeg KH 3-4.
Er jeg inne på riktig bane her, eller har jeg misforstått helt?
Skal ha Apistogramma, så det er vel best for meg og kun tilsette CO2?
Ser at jeg nå har PH på 6,5 og KH på 1; da har jeg 11 mg/l CO2
Tilsetter jeg CO2 til jeg når PH 6 vil jeg ha 34 mg/l.
Tilsetter jeg så natron til PH når 6.5 igjen har jeg KH 3-4.
Er jeg inne på riktig bane her, eller har jeg misforstått helt?
Skal ha Apistogramma, så det er vel best for meg og kun tilsette CO2?
Postet 10.09.08 kl 19:16
Postet 10.09.08 kl 19:38
Endret: 10.09.08 kl 19:38
Postet 10.09.08 kl 19:59
Postet 10.09.08 kl 20:02
Postet 10.09.08 kl 20:28
Postet 10.09.08 kl 20:34
KH og PH beveger seg i samme retning.
Øker du KH, øker PH og omvendt. Senker du PH, senker du KH og omvendt.
Å tilsette CO2 vil senke PH, og dermed også senke KH. En senkning av KH er ikke det du er ute etter, da vil den lande på 0, og kan forårsake store svigninger i PH.
Personlig ville jeg ikke tilsatt noe som helst, men målt PH både mens lyset er på og mens lyset er av for å sjekke at PH holder seg stabil med en KH på 1. Alternativet ville være å tilsette natron for å øke KH (og dermed øke bufferevnen), men da vil nok PH øke også, og det ville ikke være så bra for apistogramma.
Dermed, med min begrensede kunnskap - hold alle tilsetninger unna og se det an Ingen vits å fikse noe som virker, liksom
Øker du KH, øker PH og omvendt. Senker du PH, senker du KH og omvendt.
Å tilsette CO2 vil senke PH, og dermed også senke KH. En senkning av KH er ikke det du er ute etter, da vil den lande på 0, og kan forårsake store svigninger i PH.
Personlig ville jeg ikke tilsatt noe som helst, men målt PH både mens lyset er på og mens lyset er av for å sjekke at PH holder seg stabil med en KH på 1. Alternativet ville være å tilsette natron for å øke KH (og dermed øke bufferevnen), men da vil nok PH øke også, og det ville ikke være så bra for apistogramma.
Dermed, med min begrensede kunnskap - hold alle tilsetninger unna og se det an Ingen vits å fikse noe som virker, liksom
Postet 10.09.08 kl 21:00