Spørsmål om kick-start

Dette er et litt blandet innlegg. Var ikke helt sikker på hvor det burde legges, men valgte her siden vannverdiene egentlig er det viktigste i det jeg spør om.

Det jeg lurer på er hvor lenge dere venter med å sette inn fisk etter dere har kick-startet et akvarium? Egentlig hadde jeg tenkt å la det gå i hvertfall 4 uker før jeg fikk beboere. Etter å ha lest her inne ser jeg at folk starter opp med fisk mye tidligere enn det, så er det noe jeg bør være klar over før jeg setter i gang? (Karet komme neste helg. Gleder meg som et lite barn ).

Og på hvor mange som opplever å få nitritt topp etter en slik start? Er det andre vannverdier jeg bør være obs på, og når i syklusen dukker de opp sånn ca?
Dersom du kickstarter med filtergugge fra et innkjørt kar må fiskene puttes oppi nesten umiddelbart etterpå, ellers vil bakteriene som blir overført begynne å dø ganske raskt, for det er ingenting i karet som produserer ammoniakk, og ammoniakk er 'maten' til bakteriene.

Dersom du ikke kickstarter må karet stå med planter og filteret igang 24 timer i døgnet i 4-5 uker før du putter i fisk.

Jeg har kickstartet flere filter ved å gni en innkjørt svamp mot en ny svamp, og deretter flyttet inn fisk i løpet av en times tid, og har aldri fått noen nitrittopp etter det.

Dersom du ikke kickstarter vil du først få ammoniakk (fra planter og råtnende planterester, samt litt fiskefor du putter oppi et par ganger i uka) og ca etter 2 uker vil du få nitritt, og du vil få utslag på nitritt i ca 2 uker fremover. Deretter vil nitrittnivået synke og du vil få utslag på nitrat. Når ammoniakk og nitritt er på 0 og du har nitrat i karet, er det klart for fisk.

Nitrat er ufarlige så lenge det ikke blir for mye av det, og fungerer som næring for planter. I et innkjørt kar skal nitrat aldri være på 0, men dersom du har hurtigvoksende planter kan den være ganske nær 0.
Ja men, da er det jo bare å hente hjem fiskene som går på for hos en kamerat da med det samme karet er i drift...
Jeg ville begynt med 2-3 fisker og så fyllt på litt etter litt en gang i uka eller annenhver uke.
Det er nok best å ta det rolig ja :o)

Blir nok noen få Boesemani. Så kommer det algeetere før annen fisk slippes i. Litt skummelt er det jo.. Har ikke kick-startet før..
Slenger meg på denne her så slepper jeg å starte ennda en tråd om det samme

holder på å kjøre inn ett filter i en bøtte, da jeg ikke har hentet karet ennda, pumpa er en Fluval 2pluss.

Det jeg har gjort er å kjøre pumpen i nytt vann til å begynne med, men så kom jeg på at jeg kunne ta litt av filtervatten fra filteret i 112 literen(utvendig fluval 204), så sto dette her sånn etpar dager å koste seg før jeg slengte oppi en god dose med flakfòr får å gi filteret noe å jobbe med.

Og idag så har jeg byttet ut filtersvampene i fluval 2'en med den ene lange svampen i det utvendige filteret.
Krøllet svampen rundt filtervatten som var i fluval 2'n fra før av, så slengte jeg oppi noen pellets for å gi dette noe å "jobbe" med.

Saken er at jeg vil bli ferdig me innkjøringen så fort som mulig før mandag da jeg får karet. 35liter.

Har også sand/planter/snegler oppi.

Er det sånn at det er 100% good to go?
Utvendige filteret er godt innkjørt.
Når du har sørget for at såpass med innkjørt gugge har kommet i filteret samt gitt bakteriene mer enn nok å jobbe med så vil jeg tro ting er i gang der. Det er ikke annet enn å teste jevnlig den første tiden og være klar til å skifte vann hvis det skulle vise seg at ting ikke går som planlagt. Jeg tror ikke du får problem altså, men jeg tester ihvertfall jevnlig den første måneden etter å ha startet filter på den måten. Bedre føre vàr osv
beklager at jeg misbruker inlegget Rufsetufs.

Men tror du jeg kan introdusere reker får karet hvis jeg bruker vannet, sanden, svæær dott med javamose og filteret jeg har i bøtten på søndags kveld?

hvis nitritt er på 0 da.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap