Tolkning av verdier.

Jeg har kjøpt flere tester for å sjekke hvordan nitrittsyklusen i karet er. Har testet nå og fikk følgende verdier.

NH3 (amoniak) intet utslag
NO2 (nitritt) intet utslag
NO2 (nitrat) ca 10 mg/l eller litt under. Var litt usikker da jeg leste av.

Er nitratverdien god? Er det ikke den som viser om filterbakteriene gjør jobben sin?

Karet ble satt opp for en uke siden med vann fra et annet kar og to pumper, en ny og en fra det gamle karet. Jeg håper da at den gamle har med seg bakteriekulturen og tar hånd om avfallet intill den nye pumpa er innkjørt. Burde Nitratverdien vært høyere før jeg kan slappe av og si at alle avfallstoffer blir tatt hånd om?
Jeg har vært veldig sparsom med foring i den forrige uken og det har bodd 5 fiser i 60 liter. De har fått mat en gang annenhver dag. Testene er Prodac dråpetester.
Ut fra verdiene så ser det ut som om den innkjørte pumpen greier å håndtere belastningen du nå har. Ville ha latt begge pumpene kjøre to-tre uker før du eventuelt øker belastningen, om du har planer om det. Dette bør også skje gradvis. I og med at du har tester så du kan følge med, så kan du raskt sette i gang tiltak (vannbytter) om du skulle oppdage ammoniakk/nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap