Plutselig fikk jeg uklart vann - hvorfor?

I akvariet mitt er det plutselig blitt veldig uklart vann. Har byttet vann i 4 dager nå, men det blir ikke borte. Det var helt klart i to måneder før det plutselig over natta ble uklart og tåkete. Ligner i grunn litt på protein hinne som dannes på vannflaten, men dette er i hele akvariet! Det ligger ikke noe oppi der som forurenser. Og om det skulle vært sanden som støvet skulle den vel gjort det hele tiden, ikke bare plutselig begynt nå?

Kh 3
Ph 7 - 7,5
26 grader celsius
Sannsynligvis infusorier. Slå av lyset og dekk til karet noen dager. Det pleier å gjøre susen.
Du kan tyvtitte etter et par dager ved å slå på lyset for å sjekke. Er det bedre igjen da, så har du svaret - infusorier. Men slå av lyset igjen og la det stå noen dager til. Faller man for fristelsen og opphever mørkleggingen for tidlig, blusser det bare opp igjen. Jeg mørkla akvariet en hel uke en gang jeg hadde det, ingen fôring eller noe i disse dagene. Da jeg avdekket karet igjen, var vannet krystallklart - og problemet løst. Det vendte ikke tilbake.
Steike.. i dag var dere kjappe
Da har jeg lagt et pledd over slik at det blir helt mørkt inni der, krysse fingrene for at det funker da

Legger ved et bilde av hvordan det så ut.. usj!
mona o
Sannsynligvis infusorier. Slå av lyset og dekk til karet noen dager. Det pleier å gjøre susen. Du kan tyvtitte etter et par dager ved å slå på lyset for å sjekke. Er det bedre igjen da, så har du svaret - infusorier. Men slå av lyset igjen og la det stå noen dager til. Faller man for fristelsen og opphever mørkleggingen for tidlig, blusser det bare opp igjen. Jeg mørkla akvariet en hel uke en gang jeg hadde det, ingen fôring eller noe i disse dagene. Da jeg avdekket karet igjen, var vannet krystallklart - og problemet løst. Det vendte ikke tilbake.
Har vist samme problemet her igården kan det se ut som. Men syns det høres forferdelig ut å ikke mate fiskene på en uke??? Nå har jg nettop støvsugd bånn og skiftet litt vann. Er ikke det lite mat for dem da foe en hel uke??
De tåler det, så sant det ikke er snakk om yngel. Det er ingen fare med voksne, velfødde og friske fisker å gå uten mat en uke.
Plussmedlem
Hvis du har yngel så kan du forsøke å ta de over i et annet kar, eller satse på at de tåler å faste noen dager.
Eventuelt vente med foringsstopp/mørklegging til de er større.
Du må vurdere hva som er viktigst...
heller yngel lever ann at vann e klart . men e det farlig for fiskene no vanne er sån ? takk for svaret.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap