- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Senke ph med andre blader enn eik?
Senke ph med andre blader enn eik?
Postet 24.09.08 kl 18:26
Det er vel eik og bøk som nevnes, men det skal en del blader til å få innvirkning på ph. Dessuten så er det vanskelig å kontrollere siden virkningen forsvinner etterhvert. For kontrollert senking av ph anbefaler jeg eikebarkekstrakt, men vær obs på at endringer må tas over tid og ekstraktet må aldri tilføres ufortynnet i et akvarie med fisk i. Mengden som behøves må også testes godt ut på forhånd.
Postet 25.09.08 kl 22:02
Ok, tenkte jeg skulle prøve og gjøre dette på en billigst mulig måte, altså prøve og ungå og måtte betale for noe middel. :P Men funker ikke dette ser jeg nesten ikke noe annet valg.
Jeg har vært og plukket en liten neve eikeblader da, og hatt de i akvariet.
Nå lurer jeg på, skal de ligge lenge i vannet før pH'n blir endret? Jeg testet igjen idag etter de har vært i karet i ca 20timer og det er ingen endringer på fargen på tetratesten. Har lagt i 5 mellomstore blader.
mvh Tom
Jeg har vært og plukket en liten neve eikeblader da, og hatt de i akvariet.
Nå lurer jeg på, skal de ligge lenge i vannet før pH'n blir endret? Jeg testet igjen idag etter de har vært i karet i ca 20timer og det er ingen endringer på fargen på tetratesten. Har lagt i 5 mellomstore blader.
mvh Tom
Postet 27.09.08 kl 13:08
Tror du trenger mye mer eikeblader for å få noen merkbar effekt på PH. Dessuten mister de sin effekt etter ikke alt for lenge. Dermed, om du så skulle få en effekt, er den midlertidig og vil bare gjøre at fisken må forholde seg til endringer i PH.
Men, hav slags PH har du nå da? Er du sikker på at du i det hele tatt må senke den?
Jeg har hatt i en god neve eikeblad i flere kar i går, men regner ikke med noen særlig endring av PH. Jeg bruker det fordi blader på bunn er naturlig der fiskene mine kommer fra (sør-amerika), og de elsker å svømme blandt bladene og lete etter noe å spise
Edit:
ellers er det jo ikke all verden for eikebarkekstrakt heller, da.
Her er amtra fra aquamanias. Jeg kjøpte den på 150 ml, og den er drøy! Bruker rundt 4 ml på 50 liter vann for å få ønsket PH her, og da varer den en stund, til 49 kroner.
Men, hav slags PH har du nå da? Er du sikker på at du i det hele tatt må senke den?
Jeg har hatt i en god neve eikeblad i flere kar i går, men regner ikke med noen særlig endring av PH. Jeg bruker det fordi blader på bunn er naturlig der fiskene mine kommer fra (sør-amerika), og de elsker å svømme blandt bladene og lete etter noe å spise
Edit:
ellers er det jo ikke all verden for eikebarkekstrakt heller, da.
Her er amtra fra aquamanias. Jeg kjøpte den på 150 ml, og den er drøy! Bruker rundt 4 ml på 50 liter vann for å få ønsket PH her, og da varer den en stund, til 49 kroner.
Postet 27.09.08 kl 13:14
Endret: 27.09.08 kl 13:19
NorthHawkNå lurer jeg på, skal de ligge lenge i vannet før pH'n blir endret? Jeg testet igjen idag etter de har vært i karet i ca 20timer og det er ingen endringer på fargen på tetratesten. Har lagt i 5 mellomstore blader. mvh Tom
Jeg tror du har overdrevet veldig i din oppfatning av hvor mye ph-senkende effekt eikeløv egentlig har Fem blad er ingenting. Det skal store mengder til for at det skal ha noe påviselig effekt i et normalt stort akvarium. Bunnen i karet skal være helt dekket av et godt lag eikeløv, først da begynner man å kunne måle effekt av det.
Uansett vannes eikeløv fort ut, det har effekt med en gang, men etter et vanlig vannbytte eller to er nok virkningen vannet ut og borte.
Eikeløv er bedre egnet til akvariebruk enn andre løv fordi det har et visst innhold av garvesyre, noe som gjør at det råtner mye langsommere under vann enn andre typer løv.
Andre typer løv har ikke innhold av garvesyre, og har derfor heller ikke denne mildt ph-senkende effekten. Andre typer løv vil kanskje heller gi et uvelkomment høyt nitrat-nivå i vannet når de begynner å brytes ned. I verste fall kanskje nitritt, dersom man ikke har stor og god filterkapasitet.
Postet 27.09.08 kl 13:18
Endret: 27.09.08 kl 13:21
ok, dette var jeg ikke klar over. Har nok overvurdert evnen til eikeblader ja.. hehe!
ElinH: Jeg har 7.5pH i 128Litern min som det går 9 kardinaltetra i. De skal ha en pH mellom 4 og 6 så 7.5 er jo litt i overkant.
Den Amtra'n var jo ikke dyr i det heletatt, muligens jeg bestiller meg en sånn. Må innrømme at jeg har ikke sjekket opp priser på dette middelet så jeg uttalte meg kanskje litt tidlig. ;P
Mona o: Det var dette jeg og tenkte på når jeg startet tråden. Garvesyre altså Du vet vel ikke om Lønn og Hassel hadde vært brukbart? Omså bare til pynt.. Synes det er veldig fint med løv på bunnen men de trærne må jo nesten være der jeg har biotop fra. (ble det riktig skrevet?)
ElinH: Jeg har 7.5pH i 128Litern min som det går 9 kardinaltetra i. De skal ha en pH mellom 4 og 6 så 7.5 er jo litt i overkant.
Den Amtra'n var jo ikke dyr i det heletatt, muligens jeg bestiller meg en sånn. Må innrømme at jeg har ikke sjekket opp priser på dette middelet så jeg uttalte meg kanskje litt tidlig. ;P
Mona o: Det var dette jeg og tenkte på når jeg startet tråden. Garvesyre altså Du vet vel ikke om Lønn og Hassel hadde vært brukbart? Omså bare til pynt.. Synes det er veldig fint med løv på bunnen men de trærne må jo nesten være der jeg har biotop fra. (ble det riktig skrevet?)
Postet 27.09.08 kl 13:30