Høyt nitrat

Jeg har høyt nitrat i mitt 450 l akvarie. Har hatt veldig stabile vannverdier siden oppstart for et og et halvt år siden. Lenge siden jeg har målt kh nå igrunn men mener den har ligget på 3 tidligere, men nå er den på 0-1. Har akkurat kalibrert ph måleren min for å følge med på den.. Får tilsette natron da eller? Ph en ligger på rett over 6, men ville helst ikke hatt den høyere pga fisken da..
Tilbake til nitraten. For en drøy uke siden byttet jeg ut alt av planter pga penselalger som nylig dukket opp. Kan det ha noe å gjøre med høyt nitrat? Skjønner ikke hva som gjør at jeg skal ha problemer med avfallstoffer. To fisker har dødd, og den ene var en stor flaggciklide. Det lukter skikkelig dritt i karet i går, men etter vannbytte har det forsvunnet, så det kan jo har vært etter fisken, men nitrat verdiene er fortsatt de samme.
Noen som har noen råd til meg?
Sterk lukt får meg til å mistenke ammoniakk. Har du målt det?
Om det blir mye rester som skal brytes ned, rester og røtter etter plantene som du fjernet for eksempel, så vil jo sluttproduktet, det vil si nitrat, øke også. I tillegg så forbruker planter nitrat så når du tok vekk de, så er det naturlig at verdien stiger. Enkelte fisk kan være følsomme for nitrat så det er viktig at du bytter nok vann til å holde verdiene nede på et stabilt lavt nivå fremover. 30% daglig er en grei mengde frem til du får kontroll på situasjonen. Hvordan er vannbytterutinene dine ellers? Hvor ofte og hvor mye?

Lukten kan ha kommet av at du har rotet i bunnlaget, men for sikkerhets skyld så bør du få testet ammoniakk slik tender foreslår. Når det gjelder kh/ph så følger disse hverandre. Øker du kh med natron så vil du også øke ph.
Liker å si at jeg bytter en gang i uka, men det blir ofte 14 dager. Har 40 mg/liter forresten. Har byttet hver dag nå, men har tatt 20%. Da skal jeg ta litt mer i morgen.. Det er ingen lukt lenger, har ikke målt ammoniakk, for jeg har ikke test. Skal få testet det.
Takk for kjappe svar
Med godt med belastning og lite planter som tar unna så kan det fort bli såpass med nitrat på 14 dager om det ikke byttes vann. Ukentlige vannbytter på 30% er anbefalt som en god rutine, men kommer nitratet opp i noe særlig over 12-15 før neste vannbytte tas så må det byttes vann oftere. Blir det da slik at man må bytte vann (30%) mer enn to ganger i uka så spørs det om karet er overbelastet. Mindre fôring, færre fisk, mye mer planter eller oftere vannbytter er da løsningen. Algene begynner også å trives godt med verdier på over 12-15 i nitrat så høyere verdier enn det lønner det seg å unngå.
Jeg har masse planter, jeg tok dem ikke vekk, jeg byttet dem ut. Brukte en pen sum i og med at karet er 450 liter (dyr hobby...)
Jeg har heller ikke for mye fisk, så overbelastet er det ikke.
Skjønner ikke hva som er kilden til opphopning av avfallstoffer og lurte igrunn på om det kunne være plantebyttet. Er de nye plantene mindre "virksomme" før de får rotfestet seg f.eks?
Ja, det stemmer. Det tar gjerne en stund før plantene setter i gang med veksten igjen etter å ha blitt flyttet på. Dette er en av grunnene til at man skal være forsiktig med gjødsel når plantene er nyinnsatt. Misforstod deg og trodde du hadde fjernet plantene

Om karet ikke er overbefisket så kan det ha vært en kombinasjon av nye planter og at du rotet opp mye avfall når du tok ut de gamle plantene som gjorde at du fikk økt nitrat. Om karet stabiliserer seg raskt når du har fått fjernet overskuddet med vannbytter så vil jeg anta at det var grunnen ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap