Strømbrudd

Flott start på lørdagen!!

Stod opp nå (ja - underskudd på søvn i løpet av uka), og ser at sikringen har gått i løpet av natta. Aner ikke hvorfor.

Det jeg vet, ut fra timeren, er at strømmen var borte i 3,5 time. Reolen med 6 kar med innvendige filter er berørt. Det samme er en 110 liter med innvendig filter, og en 110 liter med utvendig filter.

Har panikksøkt på forumet for å finne ut om jeg kan starte opp igjen og håpe at det går bra, men det ser ikke slik ut?

Har heldigvis et veldig møkkete utvendig filter med masse bakterier - som ikke er berørt. Jeg bør vel vaske samtlige filter og dynke de i filterguffe antar jeg? Spesielt det utvendige filteret bør vel renses grundig siden disse tåler strømbrudd dårligst?

Så fant jeg en tråd som sier det jeg også har tenkt, så da lar jeg filtrene gå, og måler heler verdier ofe og ser om jeg må ta affære. Puh. Ikke akkurat drømmestarten, nei hehe

Tror du burde vaske alle filtrene dine grundig,de fleste av bakteriene er vel døde. det er jo fint om du kan tilsette litt guffe fra et annet filter. Men vær flink med å måle verdier å bytte vann. du må nok kjøre inn filtrene på nytt.

Lykke til
ElinH
Flott start på lørdagen!! Stod opp nå (ja - underskudd på søvn i løpet av uka), og ser at sikringen har gått i løpet av natta. Aner ikke hvorfor. Det jeg vet, ut fra timeren, er at strømmen var borte i 3,5 time. Reolen med 6 kar med innvendige filter er berørt. Det samme er en 110 liter med innvendig filter, og en 110 liter med utvendig filter. Har panikksøkt på forumet for å finne ut om jeg kan starte opp igjen og håpe at det går bra, men det ser ikke slik ut? Har heldigvis et veldig møkkete utvendig filter med masse bakterier - som ikke er berørt. Jeg bør vel vaske samtlige filter og dynke de i filterguffe antar jeg? Spesielt det utvendige filteret bør vel renses grundig siden disse tåler strømbrudd dårligst? Så fant jeg en tråd som sier det jeg også har tenkt, så da lar jeg filtrene gå, og måler heler verdier ofe og ser om jeg må ta affære. Puh. Ikke akkurat drømmestarten, nei hehe

Huff, hørtes aldeles ikke noe trivelig ut! Får håpe det bare er et engangs tilfelle for deg, Elin Forresten så ahr jeg egentlig veldig lyst å se på dine akvarier Får nøye meg med profilen din og bildene
Hei ElinH.

Så kjedelig. Men dette er slikt man nesten må være forberet på vil skje innimellom.
Jeg skal ikke si til deg hva du burde gjøre - og ikke gjøre, føler at jeg ikke har kunnskap nok til det.
Selv kjøpte jeg strøm-agregat på grunn av slikt som dette. For jeg opplevde flere lange strømbrudd her jeg bor. Både varslede og uventede brudd.

Jeg har hatt strøm brudd på flere timer enn det du anntar det har vært hos deg. Jeg har utvendig filter og den gang hadde jeg et kar på 222 liter.
Jeg ante ikke hva jeg skulle foreta meg.
Men jeg valgte å "ikke gjøre noe". Det vil si, jeg vasket ikke filter/filtermediene. Men det jeg gjorde var å måle vannverdiene hyppig i tiden etter. De var fine. Og jeg lot det gå færre dager imellom vannskiftene.
Vet ikke om jeg bare var heldig eller om bakteriekulturen faktisk overlevde - men det gikk bra.

mvh
Lillian Ulriksen
Jeg har hatt strøm brudd på flere timer enn det du anntar det har vært hos deg. Jeg har utvendig filter og den gang hadde jeg et kar på 222 liter. Jeg ante ikke hva jeg skulle foreta meg. :-) Men jeg valgte å "ikke gjøre noe". Det vil si, jeg vasket ikke filter/filtermediene. Men det jeg gjorde var å måle vannverdiene hyppig i tiden etter. De var fine. Og jeg lot det gå færre dager imellom vannskiftene. Vet ikke om jeg bare var heldig eller om bakteriekulturen faktisk overlevde - men det gikk bra. mvh

Slik har jeg også gjort det.
Typiske strømbrudd her er fra midnatt til 6-7 på morgenen. Har ikke gjort noe med filtrene etter at strømmen har kommet tilbake, og har aldri fått utslag på nitrittestene heller. Har da to utvendige, og fire innvendige filtre.

Om lykken er bedre enn forstanden, eller om bakteriene er tøffere enn man tror, det vet ikke jeg
Takk skal dere ha

Da tester jeg hyppig og håper at det går bra her også. Ble liksom ekstra fortvilet siden det ikke er alt for mange ukene siden disse filtrene ble kickstartet. Så de er vel i en litt følsom tidsperiode fra før. Men heldigvis har jeg det møkkete filteret som backup, så skulle jeg få et ørlite utslag er det ikke værre enn å hente en god dose filtergugge
Jeg har også hatt tilfeller der filter har stått av mye lenger enn dine gjorde nå, Elin, og det gikk bra. Målte ingen nitritt etterpå.

Noen ganger har man flaks Og kanskje er filterbakteriene mer hardføre enn vi tror noen ganger.
Godt å høre, Mona! Jeg antar at det går bra, men skal følge nøye med. Har en god del skatter i disse karene; fisk jeg overhodet ikke er interessert i å miste. C140, c. weitzmani, c. atropersonatus... Krise å miste slik fisk, så her skal jeg våke som en hauk. I tillegg til 3 arter reker, som er mer ømfintlige enn fisk.

Hadde tenkt å rense det utvendige filteret i dag, men da skal det få stå i tilfelle jeg trenger gugge
ElinH
Hadde tenkt å rense det utvendige filteret i dag, men da skal det få stå i tilfelle jeg trenger gugge :-)

Det er en lur idè
Håper det går bra hos deg, krysser fingrene for det
Jeg har opplevd en gang at jeg tittet inn i akvariet i 6-tiden på kvelden, også finne ut at filteret ikke var på når jeg kom hjem fra skolen klokken 16.00 dagen etter. Jeg startet det igjen, skiftet vann og målte nitritt. Tror det var nesten 0,1 i nitritt, men i løpet av dagen forsvant det hel. Filteret kan altså ha vært avslått i 20 timer, men jeg tipper heller det var rundt 5-6, og noen av bakteriene overlevde
Tilfeldig bekjentskap
© Bernd Jung
Reklame for plussmedlemskap