Senking av ph

Hei! virker som søkemotoren på forumet er nede igjen, verfall på forum-delen, så jeg poster eget spørsmål...

Vil helst senke pH noe for å få større mulighet til leg på apistogramma. Går det an å bruke eddik til dette? eller vil det gi bivirkninger? formelen på eddiksyre er CH3COOH så ingenting skulle tilsi at noe ille skal skje etter det jeg vet, men så vet jeg ikke alt heller
Vanligste måten å senke Ph'n på er med Torv og/eller eik ekstrakt. Torv kjøper man på plantebutikken - surhetsgrad vanligvis rundt ph 4 - den skal ikke være gjøslet.
Eik ekstrakt finner du i zoobutikken.
vet at det er vanligst å bruke eikeekstrakt eller torv er bare det at jeg har eddik i hus, og det er billig og greit om det funker spørsmålet var om det var giftig eller noe
Du får håpe at noen som har nok greie på vannkjemi svarer her. Ellers ville jeg søkt på nettet. Ikke umulig at noen har testet dette tidligere. I så fall er eddikk=vinegard.

Ellers er vel Apistoene glade i eikeblader, dersom du har det tilgjengelig. (Gir en liten PH senkning)
Jeg tror det er like greit å bruke noe som er trygt og sikkert i akvariesammenheng. Jeg vet ikke om eddik er noe fiskene liker lukt og smak av, selv om det kanskje ikke skulle drepe dem.

En liten flaske eikebarkekstrakt koster ikke stort.
takk for svar det var mest for nysgjerrigheten sin del jeg ville prøve men det er vel tryggest å bruke eikebarkekstrakt
har en del eikeblader nedi, men det virker ikke som de gjør noe særlig med pH...tar det tid før man ser effekten av eikeblad?
Eikeløv må det være store mengder av for at de skal ha noen påviselig effekt på ph. De vaskes dessuten fort ut, så virkningen avtar allerede ved første vannbytte i karet. Det er altså ikke en særlig effektiv metode å senke ph på.

Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap