Koking av vannet :(

I dag har det gått ut melding om at vi inntil videre må koke drikkevannet her. Så da er vel ledningsnettet staraks stappfullt av klor tenker jeg
Irriterende med et vannverk som får trøbbel hver gang det kommer litt ekstra regn. Vi snakker tross alt om normøre her....

Men jeg er i alle fall glad jeg bruker Aquasafe ved de aller fleste vannbytter, for idet meldinga gikk ut sto jeg tross alt og bytta vann i et reke/ yngelkar. Allerede da hadde de begynt å pøse ut klor antar jeg, selv om vi neppe når toppen på kloringa i dag....
Hm sto dette i avisa? har emrket at vannet har vært veldig brunt i det siste
og den siste måneden har det ikke vært rett smak heller. Vet du hvor lenge det varer?
Gikk ut melding på NRK og tk.no i ettermiddag om "mulig funn av e. coli" Blir oppfordra til å koke vannet, og de regner med at alt skal være tilbake til normalen innen 14 dager. Ut fra tidligere erfaring med vannverket her betyr det et par uker med heftig kloring av vannet.

Ellers er det helt normalt i vårt område med kraftigere farging av vannet i nedbørsperioder, for det er jo overflatevann som brukes.
Hm, takk for infoen. Får vel begynne å koke vannet nå da. Litt av et strev men.
Kok vannet eller drikk brus
Ser i profilen din Liz at du har noen liter med vann hjemme hos deg. Blir vel litt av et strev om du må koke alt vannet som skal byttes på disse karene!? Føler med deg i din frustrasjon!
E. Coli har sannsynligvis kommet fra høstens økte nedbør som har ført med seg bakterien fra husdyrgjødsel på bakken og ned i drikkevannskildene.
Les mer om norsk drikkevannskvalitet, rensing og vannforsyning i Norge på Miljølære.no

Jeg fant dette om min kommunes behandling av drikkevannet i vannrenseanlegget vi får vann fra:

Vannbehandling og ledningsnett

Råvannskvaliteten i Elvåga er god, men sykdomsfremkallende bakterier kan forekomme. Derfor må vannet behandles før det pumpes til deg. Behandlingsanlegget Skullerud vannrenseanlegg ligger i Oslo kommune og har følgende prosesstrinn:

* Direktefiltrering i 3-mediafilter med aluminiumssulffat.
* Alkalisering/karbonatisering med kalk og karbondioksid.
* Desinfeksjon med natriumhypokloritt.

Det står ingenting om kloring av vannet i min kommune. Jeg vet ikke om det er fordi de helt har gått bort fra det, eller om de bare bruker det i få og helt spesielle tilfeller.
Har din kommunes vannverk en egen nettside (de pleier å ha det på kommunens sider) der du kan lese mer om hva de gjør av tiltak nå?
Men dreper ikke klor e. coli bakterien altså? Så dere må koke det i tillegg?

Som et lite apropos, nå som vi snakker om vann

For de som måtte være i tvil om hvor giftig nitritt måtte være for fisk....
les i linken ovenfor hva nitritt og nitrat kan gjøre på mennesker! Da er det lett å forstå hvor dødelig, giftig og farlig det er for små fisk og hvor viktig det er å unngå det for enhver pris i akvarievannet.
"Nitrogen kan bestå i ulike forbindelser som f.eks. nitrat (NO3) og nitritt (NO2). Dette er to nitrogenforbindelser som helsemessig sett er lite ønskelige å få i drikkevannet. Store mengder nitrat og nitritt i drikkevannet kan medføre helseeffekter som:

1. Methhemoglobinemi (åndenød)
2. Kreft
3. Fosterskader

Ved methhemoglobinemi vil blodets evne til å transportere oksygen bli svekket og kroppen får dermed oksygenmangel. Huden blir blåaktig og sykdommen kan være dødelig. Spedbarn er svært ømfintlige for nitritt.
"
Nåja, jeg har nok ikke tenkt til å koke alt vann som has i akvariene. Tror nok fiskene fra sine naturlige biotoper tåler eksponering for lave nivåer av e-coli. Hvordan skulle de ellers overleve at dyr beiter og gjør sitt i nærheten av vann...?

Atskillig værre er det kloret (og evt annet) som vannverket har i vannet nå for å desinfisere systemet. Her på landet (Altså averøy) er ikke renseanleggene like hypermoderne som man skulle ønske, så klor er nok fortsatt meget vanlig brukt for desinfeksjon av ledningsnettet.

Jeg vil nok forsøke å ikke overdrive vannbytrtene i denne perioden - man trenger ikke gamble selv om man tror fiskene tåler e. coli nokså greit.
Men i valget mellom nitritt og e.coli er det ikke vanskelig å velge nei
Du kan bare ringe vannverket ditt for å høre om de øker klor mengden. Men jeg kan love at mengden de evt. bruker ikke er for å desinfisere rørene. Den konsentrasjonen er til og med høyere enn offentlige badebaseng.
Jeg vet av erfaring at de øker klormengden i slike situasjoner Men det er muulig jeg er på viddene når det gjelder årsaken til kloringa

På øya her er det 4 vannverk. Ett kommunalt og tre private. Jeg tilhører ett av de private. Vet at det offentlige vannverket her på øya bruker klor(gass) som eneste behandling mot mikrobevekst, og antar at de private ligger på samme nivå uten at jeg vet dette sikkert. Vannkildene er i alle fall oppdemmede vassdrag i alle tilfellene.
mona o
[I] * Desinfeksjon med natriumhypokloritt.[/B][/I] Det står ingenting om kloring av vannet i min kommune.

Natriumhypokloritt (NaClO) er det vannverkene bruker for å klore vannet.

Selv får jeg vann fra ABV, som sier:
Det tilsettes lut for å justere vannets pH og klor (natriumhypokloritt) for å sikre at drikkevannet ikke inneholder sykdomsfremkallende bakterier. Som en ekstra sikring skal det bygges et nytt UV-behandlingstrinn.

Har så langt bare merket kloring av vannet her en gang, for ca to uker siden; og da var det temmelig drøy klorsmak og -lukt de første to-tre dagene.
Jeg strøk i kjemi på skolen Hehe.
Jeg ante ikke at "natriumhypokloritt" var klor.

Men da har jeg iallefall ikke innbildt meg det, de gangene jeg har tappet opp vann i tønner for mellomlagring før vannbytter, og så har merket en svak lukt av klor i rommet etterpå.
Nå har jeg samme vannverk som liz. Bestemor hadde ringt og hørt med lederen for vannverket og han sa at grunnen til sykdommen var at noen folk fra trondheim hadde vært for å rense rensesystemet, og etter at de hadde vært her så har ikke renseanlegget fungert skikkelig, det forklarer nok hvorfor vannet ikke smaker like godt mer og hvorfor det er kommet sykdom i vannet. De har prøvd å fått tak i disse trønderne men det har de desverre ikke klart så hvor lang tid det tar før det blir i ordning det er vanskelig å si. får bare håpe det går snart over.

Tilfeldig bekjentskap
© Catrine Scisly
Reklame for plussmedlemskap