Strømstans, nitrittbombe og fiskedød :(

Æsj.... Etter en strømstans (midt på natten selvfølgelig) har vi nok å henge fingrene i her hjemme! Jeg trodde den ikke var særlig lang, men etter å ha snakket med nattevåkne naboer, ble det etterhvert klart at det var snakk om 3-4 timer. Jeg tenkte at det kanskje kunne gå bra, at grensen på rundt 2 timer hadde en sikkerthetsmargin... Men etter 4 døde fisk og blodrøde nitritt-tester får jeg heller tro på 2-timersgrensen... Det er nesten som å ha et nyoppstartet kar igjen, masse vannskift og søl og verdier som ikke vil stabilisere seg.

Sukk. For no dritt.
Huff, dette er noe jeg selv er veldig redd for skal skje her hos meg. Det er ofte strømstans, men heldigvis ikke så lange perioder og det har gått bra hittil. Får håpe at bakteriene raskt kommer tilbake slik at du ikke må jobbe med vannskift alt for lenge. Føler med deg
Hvis det blir strømstans, hva gjør man da? Vil det hjelpe hvis man tar et 30% vannbytte hver time, eller er det ingenting som hjelper?
Det er filteret som huser de viktige bakteriene som man helst vil holde i live. Når strømmen går så stopper vannstrømmen som tilfører bakteriene livsviktig oksygen. Om strømstansen er varslet så er det mulig å flytte filteret raskt over til kjenninger som ikke mister strømmen og la det gå i en bøtte eller noe der. Overflyttingen må skje raskt, bør helst ikke ta mer enn en halvtimes tid, filteret må holdes vått og ikke utsettes for større temperatursvingninger.

Et annet tips som har vært postet her inne tidligere er å sørge for å gi oksygen til bakteriene på egen hånd. Dvs å ta ut filtermaterialet og skvise/skylle de i oksygensrikt vann ofte. Har ikke hørt om noen har prøvd ut dette, hvor ofte de må skvises og om det i hele tatt fungerer. Høres fornuftig ut i teorien.

Vannbytter alene er altså ikke nok, men krasjer filteret så er daglige vannbytter eneste løsningen i ettertid.
Hva med oksygentabletter? Kan de gjøre nytten i en slik situasjon?
Det var en tanke, Tender. Tviler på at det holder å putte en slik inn i filteret siden vannet ikke sirkulerer nok til at effekten når inn i alle kriker og kroker. Som en ekstra boost i vannet man eventuelt skviser/skyller filtermaterialet i, så høres det derimot ut som en veldig god idè. Har slike liggende så om strømmen går så skal jeg sannelig prøve det ut
Tante Astrid
Det var en tanke, Tender. Tviler på at det holder å putte en slik inn i filteret siden vannet ikke sirkulerer nok til at effekten når inn i alle kriker og kroker. Som en ekstra boost i vannet man eventuelt skviser/skyller filtermaterialet i, så høres det derimot ut som en veldig god idè. Har slike liggende så om strømmen går så skal jeg sannelig prøve det ut :)

da må du huske å si ifra her inne da er jo greit å vite hva som kan hjelpe i slike tilfeller
Forrige helg var strømmen borte i 5 timer sammenhengende her - vi var på hytta, og fikk høre det av datteren min da vi kom hjem. Hjelp, tenkte jeg! Sjekket alle timerne, og ganske riktig - alle var 5 timer forsinket. Så da tok jeg store vannbytter i alle kar og har siden målt nitritt minst 1g/dag i snart en uke. Null utslag så langt (...og ja - jeg bruker dråpetest....). Dette er alle godt innkjørte kar med stort sett skikkelig overdimensjonert filtrering med utvendige pumper. Så nå fortsetter jeg å måle daglig en stund til, men lurer på om jeg har vært heldig.... og hvorfor har det isåfall gått bra?!
Hvis man tar ut filtersvampene og legger dem i en tett boks, da får jo bakteriene oksygen og fukt. Kan det gå bra? Man får vel ikke gjort det ved strømbrudd, men om man skal flytte eller noe?
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap