Ønsker å senke ph i akvariet mitt, hvordan gjøre det riktig?

Ønsker å senke PH i akvariet mitt. Har kjøpt Amra eikebarkekstrakt, og lurer på om hvordan det skal gjøres.
Kan jeg blande i en vanlig bøtte og helle det rett oppi, eller må det luftes først.
Ph ligger nå på 7-7,5 og skal ned til 6-6,5.
Har lurt på å gjøre dette en stund men ikke turt, er litt redd for å gjøre feil.
Det er flere fremgangsmåter her, så jeg får presentere den fremgangsmåten jeg bruker. Pr. 100 liter vann (akvarie) brukes en "indre" kork av Amtra. Dette blandes i en bøtte og tilsettes karet over tid.

Når ph i karet er nådd legges opp til vannbytte. Vannet blir tappet i ei 70 liters plastdunke. Der blir det forhåndsluftet i minst ett døgn. Blander så inn Amtra så så det oppnås samme ph som i karet. Da er det bare å fylle rett i karet uten tidsintervall.
Jeg har et lignende prosjekt gående, og jeg tror det lureste jeg gjorde var å kjøpe en elektronisk pH-måler. Det er mye lettere å gjøre noe når man kan se hva resultatet faktisk blir. (Dråpetest er også OK, men tar mye lenger tid og blir mindre nøyaktig, så da famler man liksom litt mer i blinde.)
Jeg bruker dråpetester, og kommer nok til å fortsette med det. Har god tid serru.
Jeg lurte om jeg kan fylle en bøtte med vann, ha oppi eikebarkekstrakt og så helle det rett oppi karret. Tenkte en til to 10liters bøtter pr. dag til ønsket resultat. Går dette greit? Har ikke plass til slike store kanner/bøtter i min leilighet, alt for lite her..
Jeg har brukt å blande ut til ønsket nivå i bøttene ved vannbytter. I løpet av to-tre uker så er jeg i mål. Ved større endringer så kan det muligens lønne seg å ta bare halvparten av senkingen først og så øke til ønsket dose når verdiene i karet har kommet et stykke ned. Det anbefales ikke å senke med mer enn en halv grad i døgnet. Ømfintlige arter må man være enda mer forsiktig med.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap