- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvilken enkel nitrat test anbefales.
Hvilken enkel nitrat test anbefales.
Skal kjøpe en Nitrat test. I ProdacLaboret test settet som jeg kjøpte for over 1 år siden er ikke den med.
Har sett på Tetra Nitrat test. Den besto jo av 3 dråper (flasker) bare for denne testen!
Leser her på nettbutikkene, men det kommer ikke fram hva settene består av. Er det ingen Nitrat dråpe test som består kun av en reagens sånn som Gh, Kh, Ph osv?
Har kun brukt strips mht Nitrat i starten på min akvarie karriære. Når jeg gikk over til dråpetester var det Amoniakk(NH3) og ikke Nitrat(NO3) test. Synes at det er dumt. Har jo mye mer bruk for Nitrat test.
Har kun vært på en av de lokale Zoo butikkene i dag og sjekket. Vil gjerne få en anbefaling her om mulig før jeg handler. Det kan hende at jeg velger å handle på nettet, derfor greit å vite hva en kjøper.
Hva anbefaler dere?
Har sett på Tetra Nitrat test. Den besto jo av 3 dråper (flasker) bare for denne testen!
Leser her på nettbutikkene, men det kommer ikke fram hva settene består av. Er det ingen Nitrat dråpe test som består kun av en reagens sånn som Gh, Kh, Ph osv?
Har kun brukt strips mht Nitrat i starten på min akvarie karriære. Når jeg gikk over til dråpetester var det Amoniakk(NH3) og ikke Nitrat(NO3) test. Synes at det er dumt. Har jo mye mer bruk for Nitrat test.
Har kun vært på en av de lokale Zoo butikkene i dag og sjekket. Vil gjerne få en anbefaling her om mulig før jeg handler. Det kan hende at jeg velger å handle på nettet, derfor greit å vite hva en kjøper.
Hva anbefaler dere?
Postet 29.10.08 kl 20:39
Jeg anbefaler helst tetra eller JBL sine dråpetester (helst JBL siden de har en bedre skala med mer inndeling på sine tester).
Nitrat krever vel en del midler tilsatt, så det er vel bare slik det er tror jeg Tar ikke lang tid å smelle oppi dråpene og pulveret uansett
Andre typer tester kjenner jeg ikke til, så jeg vet ikke hvor gode og pålitelige de er.
Nitrat krever vel en del midler tilsatt, så det er vel bare slik det er tror jeg Tar ikke lang tid å smelle oppi dråpene og pulveret uansett
Andre typer tester kjenner jeg ikke til, så jeg vet ikke hvor gode og pålitelige de er.
Postet 29.10.08 kl 21:01
ElinHJeg anbefaler helst tetra eller JBL sine dråpetester (helst JBL siden de har en bedre skala med mer inndeling på sine tester).
Takk for at du tar deg tid til å svare.
Tror at den andre Zoo butikken har JBL testen. Skal sjekke der i morgen formiddag.
Prøver å få tak i den som har en mest nyansert skala når jeg først investerer i en slik test.
Det var det jeg hadde mistanke om. Det er vel sikkert derfor at denne testen ikke er en del av det ferdige settet.
Postet 29.10.08 kl 21:40
Endelig eier av no3 dråpe test fra tetra
Det ble Tetra test NO3, Nitrat.
De hadde ikke JBL testen her. Ble positivt overrasket over prisen. Mente at jeg sjekket i går og at den kostet over 200 kr på en av de lokale butikkene. Da jeg dro på den andre butikken skulle de kun ha 99kr! Slo til umiddelbart. Trodde den var feilprisetm, men ho mente at det var prisen. 45 tester, og det er vel det som settet inneholder.
Mente at nettbutikkene tok drygt 100 kr, så jeg tror at jeg gjorde en god handel.
Resultatet etter testing i problemakvariet er:
NO3 mellom 12,5 og 25. Fortsatt litt i overkant, selv om jeg har byttet ca 1/4 av vannet daglig i ca en uke.
Det krever vel fortsatt daglige vannbytter, men kanskje jeg kan redusere mengden.
De hadde ikke JBL testen her. Ble positivt overrasket over prisen. Mente at jeg sjekket i går og at den kostet over 200 kr på en av de lokale butikkene. Da jeg dro på den andre butikken skulle de kun ha 99kr! Slo til umiddelbart. Trodde den var feilprisetm, men ho mente at det var prisen. 45 tester, og det er vel det som settet inneholder.
Mente at nettbutikkene tok drygt 100 kr, så jeg tror at jeg gjorde en god handel.
Resultatet etter testing i problemakvariet er:
NO3 mellom 12,5 og 25. Fortsatt litt i overkant, selv om jeg har byttet ca 1/4 av vannet daglig i ca en uke.
Det krever vel fortsatt daglige vannbytter, men kanskje jeg kan redusere mengden.
Postet 30.10.08 kl 18:22
Tetra dråpetesten er helt grei synes jeg i hvert fall
EN verdi på en 12 - 15 mg/l er vel helt greit om du ikke har fisk eller reker som er spesielt følsomme. Null i nitrat er jo ytterst sjeldent at forekommer. Du kan jo drøye vannbyttene litt fremover og se om det får noen konsekvens for nitrat-nivået Å ha fóring oppe til vurdering kan jo også være verdt bryet... se om du kanskje fórer litt mer enn det som er "nødvendig".
EN verdi på en 12 - 15 mg/l er vel helt greit om du ikke har fisk eller reker som er spesielt følsomme. Null i nitrat er jo ytterst sjeldent at forekommer. Du kan jo drøye vannbyttene litt fremover og se om det får noen konsekvens for nitrat-nivået Å ha fóring oppe til vurdering kan jo også være verdt bryet... se om du kanskje fórer litt mer enn det som er "nødvendig".
Postet 30.10.08 kl 18:35
ElinHTetra dråpetesten er helt grei synes jeg i hvert fall :-) EN verdi på en 12 - 15 mg/l er vel helt greit om du ikke har fisk eller reker som er spesielt følsomme. Null i nitrat er jo ytterst sjeldent at forekommer.
Det var mellom 12 og 25 jeg fikk lest av, og det skal jo i prinsippet være innenfor normal områder der både fisk og planter skal trives. De vil vel helst at den ligger rundt 12 som jeg har forstått.
Har kun guppy, buepansermaller, ancistrus og en platybaby der. Ingen av disse er supersensitiv mot denne verdien av NO3 tror jeg. Mistet en cory, og ca 4-5 guppy pga tidligere verdier. Hadde ikke testsett, og det gikk en stund før jeg skjønte hva årsaken kunne være.
Fryktet sykdom (la inn spørsmål under sykdom), men det var nok vannkvaliteten som var synderen. Det var da jeg fikk tips om at forhøyet NO3 kunne være årsaken.
ElinHDu kan jo drøye vannbyttene litt fremover og se om det får noen konsekvens for nitrat-nivået :) Å ha fóring oppe til vurdering kan jo også være verdt bryet... se om du kanskje fórer litt mer enn det som er "nødvendig".
Har funnet ut hva som satte det igang: Fikk tak i nytt for og ga de for mye mygglarver i gele EN gang. I tillegg fikk de rekepellets som de heller ikke hadde fått før. Det var visst for nytt og ukjent slik at det ble for mye for rester.
Tror at det er dette som var triggeren. Har vært ganske gnien på maten i det siste.
Skal prøve å ta vannbytter hver andre dag, og følge med på testen om det går greit.
Takk for svar.
Postet 30.10.08 kl 18:52
Postet 30.10.08 kl 18:55