En million luftbobler

Heisann.
Kjøpte akvarium i dag og fylte opp vatten nå, men det er jo en million luftbobler i vannet skal ha i fiskene i morgen. Det kommer jo luftbobler jo AquaEL unifilter 500 UV. Men boblene skal vel gå fortere i oppløsning?
Har tilsatt JBL Biotopol og Sera nitrivec
Inaktiv bruker
Det er helt normalt at det henger luftbobler over alt etter at man hat fylt det med vann.
Men du sier du skal ha fisker oppi der i morgen?
Karet vil ikke være klart for fisker så tidligt, du må nok kjøre det inn skikkelig hvis du ikke vil ha en masse fiskedød.

Du kan jo lese litt her.
Hallo
De boblene forsvinner fort ja.

Men jeg anbefaler ikke å ha fisk i så fort. jeg ville ha ventet minst 2 daga til selvom du tilsetter det middelet.
Jeg tror det står at du kan sette i fisk etter 48timer etter du tilsetter første dose med akvarie start middelet.

Etter egen erfaring så kan en del fisk dø viss du setter dem i for fort, er ganske utålmodig.

Hilsen Kjetil Berntsen (ilion2)

Takk for alle svar
Så utålmodig som jeg er så får jeg vel vente litt til da
Inaktiv bruker
Vil bare formidle råd som jeg selv fikk da jeg var i din situasjon
Tipper jeg er mye mer utålmodig og impulsiv enn hva du er, og jeg syntes egentlig at innkjøringsfasen var morro

Man begynner med bunnsubstrat og vann i begynnelsen, og setter igang filteret slik at det kan begynne å få den bakteriekultutren den skal ha(det tar 4-5 måneder før det er optimal bakteriekultur.)

Og noe annet du kan kjøpe deg er vannverdi tester. (ville iallefall hatt nitritt test)

Og det du kan gjøre mens karet putrer og går er å finne ut hvordan du vil ha det når du skal ha fisker oppi, hvordan du vil ha steiner og andre ting og ikke minst hvilke planter du vil ha og hvor disse skal stå.
For planter kan du ha i med en gang.

Og bruk denne ventetiden på å lese om fisker man har lyst på, søk på forumet, og ikke minst spør andre her inne( som mer enn gjerne svarer deg )
Ok
Jeg skal kjøpe planer i morgen, har hatt oppi steinene nå.
Jeg skrudde ned lufttilgangen til UV filteret samt justerte ned vanngjennomstrømningen da puttret det mindre siden jeg har den på soverommet. Kanskje det bare er dumt? Trenger jo ikke maks siden det "bare" er 54l.
Inaktiv bruker
Det er bra Du vil ikke angre

Men når det gjelder dette filteret du har så har jeg null peiling på det.
Har du mulighet til å ta bilder av det å legge ut?
Vet liksom ikke om det fungerer som ett normalt filter heller, eller om det bare er ett tilleggsfilter.
Her er min:
http://www.akvarieshopen.com/aquael-uni-filter-uv-500-500-lh-p-2786.html

Den ligner på denne når luftslange etc er tilkoblet (den på bildet har ikke UV filter)
http://www.akvarieshopen.com/images/01834_S.jpg
Inaktiv bruker
Ja, var inne å kikket litt på den, og jeg må jo si jeg har null peil på denne, men tror ikke dette er ett normalt filter som sagt.

Tror filterkapasiteten blir for liten.
Håper kanskje noen andre kan svare mer konkret på dette.
Gjennomstrømningen på filteret er iallefall tilstrekkelig, men hvor mye plass tar filtermaterialet? Til 54 liter ville jeg brukt en svamp som rommer ca 3-5 dl.
Dersom dette filteret har mindre kapasitet, så kan man legge filtersvamp utenpå innsuget. Da blir det yngelsikkert i tilleg til at kapasiteten blir forbedret.
Filterets filtreringsegenskaper er nok ikke så dårlig og holder nok til en 54 liter, har titta litt på det filteret der og tror nok ikke en kan forvente serlig effekt av uv delen..
Og det er vel heller tvilsomt om man i det hele tatt trenger uv-filter i et så lite kar. I en dam kan jeg skjønne at man får bruk for det, eller hvis man får voldsomme algeproblemer eller sykdom, men til vanlig bruk trenger man det ikke.
Mvjnz
Og det er vel heller tvilsomt om man i det hele tatt trenger uv-filter i et så lite kar. I en dam kan jeg skjønne at man får bruk for det, eller hvis man får voldsomme algeproblemer eller sykdom, men til vanlig bruk trenger man det ikke.

Trenger er en ting, men det er jo praktisk.. om fungerende uv utstyr hadde kostet småpenger tror jeg alle hadde hatt det på alle karr.. Med den prisen som er på uv utstyr er det altid andre ting en prioriterer forran... Hadde kuttet ned en god del på sykdomsforumet her om alle hadde uv utstyr vil jeg tro...
burde vente minst 2 uker. det er ikke noe bakterie kultut i et filter før etter minst 3 uker. og du kan fort få et dødelig høyt amoniak problem.
Men om en trives med å bytte halvparten av vannet hver dag så er det bare å sette fisk inn etter dag 1.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap