Bakterier i filteret

Driver å pugger litt på vannverdier og slikt.
så leste jeg at det er bakterier i filteret som bryter ned amoniakk og nitritt,
åssen havner disse 'gode' bakteriene der da?
De kommer av seg selv etter hvert som akvariet blir innkjørt. Man kan evnt stjele litt filtermasse fra et ferdig innkjørt filter for å få prosessen raskere i gang. Og for de utålmodige finnes det alltid noe stoff å kjøpe på butikken.
De finnes nok i miljøet, i vannet, men som med bakterier generelt så er det neimen ikke lett å si hvor de kommer fra alle sammen. Hvis man legger et stykke kjøtt i en tett boks på kjøkkenbenken, vil bakterier sørge for at den råtner, ikke sant? Selv om vi ikke vet hvor bakteriene kom fra, og hvordan de kom seg inn i boksen med tett lokk Det er jo ikke sterilt, det vannet vi tapper ut fra vannkranen, så det finnes faktisk massevis av bakterier i det. Men det er gode bakterier, bakterier vi tåler og som ikke skader oss på noen måte.

Det som gjelder, er å gi en viss type bakterier de levevilkårene nettopp den type bakterie vi er ute etter trives med.

Heldig for oss som driver med akvarier; noen bakterier trives der det er vått og oksygenrikt, strømmende vann. Nettopp slike forhold er det inne i et filter; strømmende, oksygenrikt vann passerer hele tiden. Men bakteriene trenger også et sted de kan sitte fast, og derfor gir vi dem filtermateriale. I svampene er det plass til at millioner og atter millioner av bakterier kan spre seg, i alle porene over hele filtersvampen. Og i det vannet passerer plassen de sitter, "spiser" de giftstoffer som nitritt og renser vannet for oss så det blir levelig for fisk.
men har det ingen betydning åssen filter du kjøper?
noen kjøper slike 'akvariebomull' og bruker som filter, andre kjøper sånne spesielle filter mot ditten og datten...
De havner der ved at det eksisterer levevilkår for akkurat disse bakteriene. Sirkulasjon, oksygen, vann, ammoniakk og nitritt, og til slutt en overflate å feste seg på.
Nøyaktig hvordan bakterier oppstår kan jeg ikke forklare, men hvordan forklarer man forresten karius og baktus i munnen på et menneske?

Her var jeg visst litt i treigeste laget, gitt... ;D
De enkleste filter kan lages av vatt eller svamp. De vil fungere både som mekanisk filter og som biologisk filter.

Mer avanserte filter vil inneholde ulike filtermasser som har forskjellige oppgaver.
Det har helt klart betydning. Absolutt! Filtervatt er ikke brukandes som eneste filtermateriale. Det har ikke samme gode evnen til å huse så mye bakterier som svamp har. Filtervatt blir tett og gjenpakket av slam og møkk fordi fibrene er så tynne og fine, og da slutter vannet å sirkulere gjennom hele. Bakteriene vi trenger dør når vannet ikke sirkulerer forbi hele tiden.

De utvendige filterne med filterkuler av typen f.eks. Efisubstrat er det beste på biologisk filtrering, fordi de har en enorm overflate iforhold til størrelsen som et mye større antall filterbakterier kan kolonisere. Jo mer filtermateriale-overflate, jo fler bakterier = renere og bedre renset vann
forskjellen på mekanisk og biologisk filter er?
lovesoul
forskjellen på mekanisk og biologisk filter er?

Mekanisk filtrering : fjerning av partikler, rusk og bøss som svever i vannet

Biologisk er biologisk...den håper jeg du har fått med deg i en alder av 19 år
haha, vel, føler meg jo ekstremt dum som ikke vet åssen bakteriene kommer i filteret er enda masse jeg ikke vet, så kommer nok med flere dumme spørsmål..

takker for gode svar , nå skal jeg pugge litt til :P

tusen takk =)
Ingen spørsmål er dumme, det er bare dumt å ikke spørre!

Jeg spør stadig etter teite ting jeg, men det er da da jeg lærer
Du kan muligens ha litt utbytte av det jeg har skrevet her.
lovesoul
haha, vel, føler meg jo ekstremt dum som ikke vet åssen bakteriene kommer i filteret ;) er enda masse jeg ikke vet, så kommer nok med flere dumme spørsmål.. takker for gode svar , nå skal jeg pugge litt til :P tusen takk =)

Kanskje du egentlig lurer på hvordan man skal legge til rette for bakteriene?
Da må du kjøre et filter i vann som er lett forurense med næring. Næringen kan tilsettes i form av en liten klype fiskemat et par ganger i uka. I løpet av 4 uker har filteret bygget opp bakterier nok til å bryte ned avfall fra levende fisk. Men brå endringer i matmengde og antall fisk, kan forstyrre slik at man likevel får ammoniakk og nitritt.
Rart det der med filter, før jeg begynte med akvarier så jeg for meg at ett filter skulle suge opp rusk og rask og ingenting mer. Det var først etter jeg begynte med akvarier jeg skjønte nytten av biologisk filtrering.

Jeg kommer i farten bare på fire ting en akvarist forventer av en pumpe.

1. Samle rusk
2. Tilsette O2 (ved å la vannet fra pumpen bryte med overflaten)
3. Sirkulasjon (fiskene trenger mosjon)
4. Biologisk filtrering.

Personlig er jeg mest opptatt av punkt 4. Er ikke det i orden er ingenting i orden.

Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap