- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Trenger litt hjelp med hvor mye natron.
Trenger litt hjelp med hvor mye natron.
Hei, jeg trenger og få hevet kH'n min til mellom 4-6 tenkte jeg.. Skal sette på et DIY co2-anlegg for og holde pH under kontroll og selvfølgelig også for plantene sin del.
Kranvannet mitt har en kH på 2.5 (Målt med Tetra sin dråpetest).
Jeg prøvde og ha ca en tesje natron i 10L vann og gikk fra 2,5 til over 10. Da sluttet jeg og måle.. :-P
Tror jeg trenger litt hjelp med og finne ut hvor mye natron jeg skal ha i en 325Liter som har kH verdi på 2.5?
Noen som er flinke på dette?
Kranvannet mitt har en kH på 2.5 (Målt med Tetra sin dråpetest).
Jeg prøvde og ha ca en tesje natron i 10L vann og gikk fra 2,5 til over 10. Da sluttet jeg og måle.. :-P
Tror jeg trenger litt hjelp med og finne ut hvor mye natron jeg skal ha i en 325Liter som har kH verdi på 2.5?
Noen som er flinke på dette?
Postet 07.11.08 kl 14:39
Postet 07.11.08 kl 15:38
Hva KH'n din blir liggende på i karet ditt etter tilsats, vil nok avhenge av flere faktorer Nemlig ikke bare hva KH er i utgangspunktet, men også hvilken pH du har og CO2 nivået ditt. Setter inn link til en tabell som viser sammenhengen mellom disse tre faktorene - så må du nesten bare prøve deg sakte fram og måle både pH og KH underveis.
Tabell
Vil du vite mer om hva som skjer kjemisk, har jeg skrevet om det i en annen tråd - kanskje for spesielt interesserte?!
Litt kjemi :-)
Tabell
Vil du vite mer om hva som skjer kjemisk, har jeg skrevet om det i en annen tråd - kanskje for spesielt interesserte?!
Litt kjemi :-)
Postet 07.11.08 kl 16:16
Denne tabellen har jeg i tetra test kittet mitt. Men takk alikevell.
Vannverdiene mine er slik:
pH = 7.5 - 8.0 (ca)
gH = 3.0
kH = 2.5
No2 = 0
Det vil si at co2 nivået mitt ligger på mellom 1.5 - 3.0mg/l. Ikke sant? Dette er jo litt vel lite.. Jeg vil jo heve kH for og unngå at pH'n min faller dramatisk.
Mine optimale vannverdier for de fiskene jeg har planer om og holde vil vel være:
pH = 6.5-7.0
gH = 3-4
kH = 3-6
co2 = 27-38mg/l.
Vist jeg da altså hever kH til 5 med natron og setter på co2 sats, vil ikke da vannverdiene mine havne her omtrendt?
Vannverdiene mine er slik:
pH = 7.5 - 8.0 (ca)
gH = 3.0
kH = 2.5
No2 = 0
Det vil si at co2 nivået mitt ligger på mellom 1.5 - 3.0mg/l. Ikke sant? Dette er jo litt vel lite.. Jeg vil jo heve kH for og unngå at pH'n min faller dramatisk.
Mine optimale vannverdier for de fiskene jeg har planer om og holde vil vel være:
pH = 6.5-7.0
gH = 3-4
kH = 3-6
co2 = 27-38mg/l.
Vist jeg da altså hever kH til 5 med natron og setter på co2 sats, vil ikke da vannverdiene mine havne her omtrendt?
Postet 07.11.08 kl 16:26
Jepp! Ser ut til at du skulle være i nærheten av der du vil være da ja Vær bare obs på at du kan få variasjoner avhengig av hvor mye planter du har - og om du putter oppi sure røtter. Men med CO2 tilsats og en KH rundt 4-5 burde du ha grunnlag for ganske stabile verdier. Fint kar du har forresten - tok en titt!
Postet 07.11.08 kl 16:41
Postet 07.11.08 kl 16:51