Produsentene som lager filtrene har en tendens til å skryte på seg litt vel mye. Som en tommelfinger-regel så kan man derfor regne med å måtte kjøpe et filter som takler et dobbelt så stort kar som det man har behov for. I tillegg er Tanganyika-ciklider avhengig av god filtrering og masse sirkulasjon i vannet så her ville jeg enten satse på et mye større filter og/eller sørget for ekstra filtrering/sirkulasjon i tillegg.
Fiskene er ikke så avhengig av lys, det er mest plantene som har behov for det. Om du synes lyset virker for skarpt så kan du droppe å bruke reflektor eller eventuelt skifte til et rør som gir et mykere lys.
Om du ikke har mulighet til å stjele litt filtergugge fra et innkjørt filter så må karet stå i 4-5 uker før det er innkjørt og klart til å ta imot fisk. For å få i gang prosessen så mates karet med litt fiskemat et par ganger i uken i denne perioden. Du kan lese mer om dette i
denne og
denne artikkelen.
Ph på 7.5 til 8.5 er vel vanlig for disse ciklidene. Du kan lese mer om artene og deres behov ved å søke de opp i Fiskebasen (under Kunnskap her øverst på siden).
Så lenge du ikke har fisk i karet under innkjøringen så behøver du ikke skifte ut vannet. Ellers er det vanlig rutine å skifte 30% av vannet, en til to ganger i uken.
Har ikke Tanganyika-ciklider selv, men kan anbefale Back to Natures bok om Tanganyika-ciklider som jeg har hentet min informasjon fra.
Lykke til!