Salt tabeletter

Har ett innkjørt 60 liter akvarie som eg har kjøpt noen sort neon tetra og platy til. men på butikken fikk eg noen tabeletter med salt som eg skulle bruke.

Har hatt gullfisk (golfball+slørhale) og pleco bunnfisk i dette akvariet uten å ha tilsatt noe salt.
er dette vanlig og bruke. Eg har alltid hatt normale verdier på vannet.

Er dette noe andre bruker også ?
Du trenger ikke salt i et ferskvannskar. Enkelte fiskearter kan faktisk dø av det. Jeg skjønner ikke hvorfor dyrebutikker selger dette som noe man ha i akvariet annet enn for å tjene penger, da de eneste gangene man bruker salt til ferskvannsfisk er ved behandling av visse sykdommer. Søk litt rundt på forumet etter f.eks. "salt" eller "ektozon", så får du opp mange lignende tråder om temaet, og flere meninger.
Ja etter det eg leser er ikkje det nødvedig. men siden det er nye fisker fra butikken så skader det vel ikkje att eg alt har hatt noe oppi. men det er vel ikkje så bra for sneglene. så eg får vel la vere og fylle på.

Og butikken gav meg faktisk ein liten pose med tabeletter gratis

Tommy Tennebø
Og butikken gav meg faktisk ein liten pose med tabeletter gratis :)

Og hva hadde du gjort når du gikk tom for salt, hvis du ikke hadde fått vite at det er unødvendig men fremdeles trodd på butikken at det er noe du ha? Sannsynligvis hadde du dratt til butikken og kjøpt mer, og det er det butikkene tjener på. Forresten er det såkalte "akvariesaltet" de selger så godt som identisk med vanlig bordsalt, så de tjener en god del per pakke om man ser på den latterlig høye prisen de tar.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap