Mørklegging.

Har hatt infusorier ei heil stund no og har tenkt å mørklegge totalt 3-4 dager.
Skal ta et større vannskifte idag før eg dekker til akvariet med svart bossekk.
Men, vil dette ta livet av ancistrusyngel/ungfisk??
Har 11 stk. i dette karet. Og vil totalt forstopp drepe fisken 3-4 daga??
Skal nevne at her har vore 13 store eplesnegler i, men har no tatt ut 9 stk.
Kan desse vere medvirkende til grått vatn??
Hvorfor ikke prøve et UV-filter? Da slipper du både mørklegging og foringsstopp. Bare husk å koble det til utløpsslangen på det utvendige filteret jeg så du hadde.

JON

Har aldri prøvd dette. Er det vanskelig å montere den?
Har et utvendig eheim 2026
Er det berre å feste den gå utblåsslangen?
Ja, dette er enkelt og effektivt/forebyggende. Du kutter bare utløpsslangen i 2 der det måtte passe, og fester slange-endene på henholdsvis inn og utløp på UV-filteret. Du får med flere koblingsrør, så en av dem passer slangen din. Jeg stolte forøvrig ikke helt på festepatentet, så jeg brukte slangeklemmer i tillegg.

Jon

takker. Denne skal bestilles idag.
Synest mørklegging er litt brutalt.
Mørkleggingen er ikke noe problem, fiskene har det helt utmerket i mørklagte kar. Lys har vi for plantenes del og for våres innsyn. Det er mer brutalt med foringstopp i noen dager for yngelen din. Lykke til.

Jon

No er den bestillt. Med slangeklemmer.
Så no slepp eg å svelte fisken.

Finn ikkje ut kva som er innsug og utsug på UV filteret.?
Og utløpsslangen på filteret er vel den som bles inn vatnet i akvariet?
Kan dette UV filteret skrues på veggen?
Må slangen kappes i en viss høgde el. er det det samme.? i forhold til akvariet.
Egentlig så er det vel det samme hvilken vei vannet strømmer gjennom UV-filteret, og selve filteret kan du feste der du syns det er mest hensiktsmessig/passer best. Utløpsslangen er den slangen som pumper vannet i akvariet. Du kan selvfølgelig feste den til veggen, men min ligger løst på den øverste hylla i Juwelskapet.

Jon

Her har jeg noen bilder som jeg tok i forbindelse med fjerning av alger med UV filter. Effektivt: Ja.
[URL=http://picasaweb.google.com/snipstad/FjerningAvSveveAlger#]http://picasaweb.google.com/snipstad/FjerningAvSveveAlger#[/URL]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap