Vann verdier som er litt på tryne

Hei jeg er helt ny i akvarium gamet, og har fått veldig mange forskjellige råd alt etter som hvor jeg er. Nå har jeg disse verdiene i mitt akvarium (70l)
nitrat mellom 100 og 250! (veldig høyt. Har tatt 50 % vann bytte 2 ganger men ikke fått bukt med problemet.)
KH er mellom 0 og 3( aner ikke hva dette er eller hvordan jeg kan få økt denne)
PH en min er og så for lav for den er på 6,4.
Ønsker å få gjort noe med dette.

Nitrit og GH er helt topp.

Fint om noen kunne hjelpe meg med dette.

ps. Har gyppi, platy, prakt bota, panser malle og suge fisk (alge eter)
Inaktiv bruker
Tone Ulven Hegland
Hei jeg er helt ny i akvarium gamet, og har fått veldig mange forskjellige råd alt etter som hvor jeg er. Nå har jeg disse verdiene i mitt akvarium (70l) nitrat mellom 100 og 250! (veldig høyt. Har tatt 50 % vann bytte 2 ganger men ikke fått bukt med problemet.) KH er mellom 0 og 3( aner ikke hva dette er eller hvordan jeg kan få økt denne) PH en min er og så for lav for den er på 6,4. Ønsker å få gjort noe med dette. Nitrit og GH er helt topp. Fint om noen kunne hjelpe meg med dette. ps. Har gyppi, platy, prakt bota, panser malle og suge fisk (alge eter)

Hei.
Nitrat er næring, men for mye er ikke bra.

Kh verdien bør ikke være under 4-5 for ikke å risikere variasjoner i ph.
Kh står for karonathardhet og påvirker ph.

Har du søkt inne på sidene her under kh?

Mvh
Kai R.
nei. Det er førsst gang jeg er her inne.
Hvordan kan jeg få økt KH?
Ph og kh henger sammen. Det vil si at øker du kh så vil ph også øke. Den letteste måten å øke på er å tilsette natron. Det er viktigere for fiskene at ph/kh er stabilt enn at de lever litt utenfor anbefalt verdi. Det er derfor viktig at du endrer nivået forsiktig over tid og deretter sørger for at verdiene holder seg stabile ved å tilsette natron ved hvert vannbytte.

Du bør også undersøke om det virkelig er nødvendig for deg å endre ph/kh ved å lese om de forskjellige fiskene du har i Fiskebasen (under Kunnskap her øverst på siden). Det kan se ut som om du har et par arter som har så forskjellige krav at de helst ikke skal gå sammen (platy - cory). Anbefaler deg også å lese om praktbotiaens krav til akvariestørrelse.

Selv så synes jeg at det viktigste må være å ta tak i den høye nitrat-verdien som virkelig kan være skadelig for de som bor der. Jeg har en mistanke om at du kanskje har altfor mange fisk i karet ditt og/eller at du mater for mye. Hvor mange av hver art har du i karet ditt og hvor ofte skifter du vann og hvor mye hver gang?
Takk for svar Tante Astrid.
Når jeg kjøpte disse praktbotaene fikk jeg ikke beskjed om at mitt akvarium var for lite. irriterende det der når man spør om hjelp i en butikk. Virker jo nesten som om de er ute etter å selge mest mulig.
Vet at mallene ikke skal ha salt, men at platy og gyppi skal ha det. Men fikk beskjed om at bunnfisk måtte jeg ha.
tone2
Hei jeg er helt ny i akvarium gamet, og har fått veldig mange forskjellige råd alt etter som hvor jeg er. Nå har jeg disse verdiene i mitt akvarium (70l) nitrat mellom 100 og 250! (veldig høyt. Har tatt 50 % vann bytte 2 ganger men ikke fått bukt med problemet.) KH er mellom 0 og 3( aner ikke hva dette er eller hvordan jeg kan få økt denne) PH en min er og så for lav for den er på 6,4. Ønsker å få gjort noe med dette. Nitrit og GH er helt topp. Fint om noen kunne hjelpe meg med dette. ps. Har gyppi, platy, prakt bota, panser malle og suge fisk (alge eter)

Har en misstanke om at du kanskje har litt få planter, nitrat er gjødsel og må "forbrukes", og det kan også være att kranvannet ditt har en del nitrat (prøvd å måle det?). Kh'n din gjør Ph ustabil, men løfter du Kh løfter du også Ph.. Noen av fiskene dine ville liktg det, men Ph er allerede på max eller over for pansermallene... Gh kan heller ikke være topp, for de fiskene du har vil ha forskjellige vannverdier (søk i fiskedatabasen). Desverre har nok du som alt for mange andre stolt på butikken og kommet hjem med en skikkelig fiskesuppe. Bortsett fra nitraten så tror jeg egentlig at du bør holde verdiene der du har dem nå, blir det nermeste du kommer en fellesnevner for vannverdiene.. Gå igjennom fiskebasen og les om vannverdier og anbefalte karrstørrelser. Tenk deg godt om etter 1 slag du vill beholde, finn ut om noen av de andre passer sammen og bygg videre/tilpass vannverdier til det. Gi bort/selg/avliv de andre....
tone2
Hei jeg er helt ny i akvarium gamet, og har fått veldig mange forskjellige råd alt etter som hvor jeg er. Nå har jeg disse verdiene i mitt akvarium (70l) nitrat mellom 100 og 250! (veldig høyt. Har tatt 50 % vann bytte 2 ganger men ikke fått bukt med problemet.)

Jeg lurer på om dette er feil. Bruker du test-strips eller dråpetestet til å måle med?

Test-strips viser som oftest helt feil og er ikke til å stole på i det hele tatt.
tone2
Vet at mallene ikke skal ha salt, men at platy og gyppi skal ha det. Men fikk beskjed om at bunnfisk måtte jeg ha.

Det stemmer nok ikke helt dette heller. Det er riktig at mange maller ikke tåler salt, men ingen ferskvannsfisk trenger salt uansett, enten det er platy eller guppy eller andre. Brakkvannsfisk skal ha salt i vannet, men da er det snakk om den typen som brukes til saltvannsakvarier og ikke det som selges til intetanende nye akvarister for å brukes i ferskvann. Du kan altså trygt droppe salting av vannet ditt. Søk gjerne på forumet for å se hva som er skrevet om dette fra før. Her er en bra artikkel om temaet også.

Siden du har brukt strips til å måle verdiene med så er det mulig at de tallene du har fått er misvisende. For å være sikker så bør du altså måle vannet med dråpetester. Som Mona sier, stripsene er ikke til å stole på. Søk gjerne på forumet for å se hva andre skriver om disse. Her finner du også en produktomtale på disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap