Innkjøring av akvarie + nitritt

Nå har karet mitt stått og godgjort seg 17 dager. Forrige søndag fikk jeg første utslag på nitritt (bruker Tetra dråpe-test). Bakteriene har fått bryne seg på et par råtnede planteblader, samt at jeg har "matet" akvariet innimellom. Har testet hver dag, og nitritt-prøvene har blitt gradvis mer orange, men har holdt seg under 0.3 mg/l. Fargen var mest orange på fredag, Når jeg testet vannet i dag, var prøven helt gul igjen. Jeg har forøvrig ikke byttet noe vann under innkjøringen.Vil dette si at karet begynner å bli klart til å ta imot fisk, eller kan jeg forvente en ny nitritt-topp senere? Skal nitritt-testene bli knallrøde før karet er ferdig innkjørt, eller holder det med svakere utslag (orange)? På forhånd takk for hjelpen
Jeg vil tro at karet nå er over den verste kneiken, men vær obs på at antallet bakterier fremdeles kan være litt for lite til å takle rask økning av belastning. Du bør derfor være veldig forsiktig når du begynner å sette inn fisk, men om du passer på å tilsette bare noen få fisk til å begynne med, mate lite og følge med på nitritten så skulle det ikke by på problemer å befiske det, litt etter litt.

At testen ble orange og ikke blødrød viser bare at mengden belastning hos deg ikke var så stor. Hadde du for eksempel hatt veldig mye mat i karet så ville nok testen vært veldig rød. Så selv om fargen ikke var så intens så har nok prosessen likevel kommet i gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap