Blodraud nitrittest.

Har starta et yngelkar på 28L. Har et innvendig filter som eg hadde filtergørr i fra et godt innkjørt filter. Så sto det vidare i 14 daga i et innkjørt kar.
Etter det sette eg pumpa i yngelkaret og hadde oppi 8 eplesnegler.
Målte nitrit etter 2 daga, det er no 4 dager sida. Blodraud farge og det er det fortsatt etter 4 daga. Har ikkje skifta vatn, berre latt det stå slik.
Kan dette ta lang tid før nitritbomba er vekk? Og når nitriten er vekk kan eg da regne filteret som innkjørt?

ps! Tok selfølgelig ut eplesneglane omgåande då eg oppdaga dette.
Godt du oppdaget det før du hadde i yngel i karet
Jeg sjekker også alltid for nitritt når jeg kickstarter et filter, sånn for sikkerhets skyld i tilfelle noe har skjært seg. Men heldigvis har jeg aldri opplevd nitritt ved kickstarting, det er jo enklere å få filtergørrbakteriene dit man vil med filtertønner til utvendige filtere.

For å svare på spørsmålet ditt; ja, filteret regnes som innkjørt når nitritten du nå har forsvinner ved målinger. Da har bakteriene du trenger kommet.
Ikke skift vann nå i denne perioden, så får filterbakteriene masse nitritt å spise av og vokse seg til en stor koloni på Så lenge karet er fisketomt, kan nitritten bare bli skyhøy, det er bare bra for utviklingen av filterbakteriene.

Ok. Ja tenkte det skulle berre få stå slik.
Var tenkt å ha oppi coryyngel. Vil heller måle nitrit en gang for mykje enn en gang for lite. Så sparte iallefall masse yngelliv.
Kanskje filteret rett og slett ikke hadde kapasitet nok til 8 eplesnegler?

Mulig el. filteret var muligens ikkje innkjørt. Var så vanskelig å få filtergørr i svampen . Dette filteret er utgidd til akvarie intill 60L. Men det trur eg aldri ville holdt. Nitritten er fortsatt blodraud etter fleire dager.
Så får berre vente.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap