Ph?

Synes at et el. anna er galt. en fisk står i overflata og en corydoras metae berre ligg i et hjørne.
Nitrittesten er fin. Målte ph og den er 5,0
Er det for lavt? og vis korleis øke den?
ifølge basen ligger nok ph'n ett lite hakk lavere enn den burde. om det er nok til å få fisken til å sture er jeg for uerfaren ennå til å konkludere med. det at fisken henger i overflata kan tyde på lite oksygen i vannet kanskje?
Plussmedlem
Metae tåler en pH på 5 hvis den er vant til det, men hvis du mistenker at noe er galt så anbefaler jeg deg et raskt vannbytte.
Det er ikke sikkert at de andre fiskene dine synes noe særlig om denne lave pH'en.

ph - 5,0
GH - 4
KH - 4
Korleis øke ph da?
Kh på 4 og PH på 5 høres i utgangspunktet litt merkelig ut, i mine ører. Du er sikker på at du har målt rett PH-verdi? Bruker du strips eller dråper?
Plussmedlem
donna
Korleis øke ph da?

Et vannbytte vil sikkert øke pH'en din.
Springvannet ditt har neppe så lav pH som 5.

måler med dråpetest. Mulig KH er lavere, fekk en lysgul farge nesten med det samme. Tenkte kanskje gulfargen må ver sterkere.?
Springvatnet her er ph 7,0
Da er nok KH endel lavere ja. Som Loomis sier: bytt vann. PH vil nok øke seg da. Det som hadde vært intr å finne ut av, er hvorfor PHèn din har sunket såpass lavt.

har vore på 5,0 heile tida. Einaste som er nytt er ei rot.(mopan)
Så har eg monter UV lys som vatnet renn igjennom.
Hvis springvannet har PH 7 så synker ikke denne med 2 grader av seg selv, bare fordi vannet puttes i et akvarium. Det betyr isåfall at noe i karet senker PH`en din. Røtter kan i endel tilfeller gjøre dette. Det som er helt sikkert, er at fiskene dine ikke har godt av en PH verdi som oppfører seg som en jojo hver gang du bytter vann
Hvis du har pH på 7 i kranen og du måler pH på 5 i akvariet så har vannet faktisk blitt hundre ganger surere etter det havnet i karet ditt. Sånt skjer ikke av seg selv.
Hva med å tappe vann i ei bøtte, og la det stå over natta? Dagen etter måler du PH, er den 7, tar du ut rota i akvariet og måler PH der etter vannbytte. ER vannet i bøtta 5, bør du ringe vannverket eller få sjekke rørene dine, da er noe veldig galt..

Har målt ph igjen idag etter eg skifta litt vatn igår. Fortsatt 5, og kranvatnet ligg på 7. Har tappa vatn i ei bøtte og skal måle seinere.
Har hatt nokre mystiske dødsfall med litt tid imellom.
Dei har sett ut som denne glødebåndstetraen, bortsett fra ei vaksen Ancistrushoe som ikkje hadde synlige tegn.
Bilda her er tatt fra både høgre og venstre side av fisken.
Det spørs om det er mopanirota som senker ph-en. Når det er lite kh i vannet så skal det ikke så mye til før verdiene faller. Det blir derfor mye opp og ned på ph-en når den først øker ved vannbytter for deretter å falle kraftig frem til neste vannbytte. Dette er veldig stressende for fiskene. Jeg vet derimot ikke om dette gir slike blødninger som på bildet. Har hatt noen ottoer som strøk med da ph-en min plutselig droppet, men kan ikke huske at de hadde slike symptom. Har vært innom en tråd for ikke lenge siden der det var snakk om blødninger. Der viste det seg at høye nitratverdier var synderen. Kanskje du bør sjekke ut det også.

Her er tråden.
Tante Astrid
Det spørs om det er mopanirota som senker ph-en. Når det er lite kh i vannet så skal det ikke så mye til før verdiene faller. Det blir derfor mye opp og ned på ph-en når den først øker ved vannbytter for deretter å falle kraftig frem til neste vannbytte. Dette er veldig stressende for fiskene. Jeg vet derimot ikke om dette gir slike blødninger som på bildet. Har hatt noen ottoer som strøk med da ph-en min plutselig droppet, men kan ikke huske at de hadde slike symptom. Har vært innom en tråd for ikke lenge siden der det var snakk om blødninger. Der viste det seg at høye nitratverdier var synderen. Kanskje du bør sjekke ut det også. [URLBLOCK1] er tråden.

Har en tydelig følelse av att meget lave PH verdier faktisk skaper "blødninger" , så slik ut her på de fiskene som strøk med av lav PH her om dagen...
Hadde hatt i litt Ph/Kh+ for å få stabilisert de verdiene der..

Har fjerna mopanirota pluss en gjenstand til. Ei hulelignande sak , men veit ikkje materiale den er laga av. Kan sjå ut som leirelignande, men er ikkje sikker. Det er iallefall ikkje terakotta.
Skal skifte vatn igjen idag og måle ph.
Synes det er tragisk å sjå fisken bli sånn, for ser den har det ikkje godt.
La nokre bilde under sykdom, for tenkte det kan vere en mystisk sjukdom.?
Ang. nitrat test så har eg ikkje det, men skal skaffe det.
vis ikkje ph,en øka no må eg vel tilsette et.el.anna. Men vil den da holde seg stabil? el. må eg fortsette ved kvart vannskift å tilsette??
Plussmedlem
donna
Har målt ph igjen idag etter eg skifta litt vatn igår. Fortsatt 5, og kranvatnet ligg på 7.

Hvor mye vann skiftet du?
Og målte du pH'en rett før og rett etter vannskiftet?

Husk at mye fisk i karet (hvis du har det) kan føre til lav pH.
Høy fisketetthet fører gjerne til mye foring og deretter mye avfallsstoffer som fiskeurin osv. Dette kan gi synkende pH i karet.

Måler vatnet nokre timer etter vannskift. no når eg skifter litt ofte så en ca 20% og innimellom 30%
Har etter mi meining lite fisk i karet og det har vore heile tida.
Mest corydoras 13 eplesnegler nokre heilt få tetraer. En Ancistrus hanne(voksen) hoa dødde plutselig. 1liten klovnepleco som har blødning i huda. Dør sikkert snart. Ligg mest apatisk akkurat som ancistrus hoa gjor før døden inntraff. Skal flytte vekk endel eplesnegler når eg får starte opp 325 literen. og corya likeens. Har totalt en 16 - 17 corydoras.
Kan ver at det er litt for mykje. 120L kar.

Mysterium.... Tok for moro skuld og målte ph i en 28 liter yngelkar som
står til innkjøring og med blodraud nitrittest.
Her er ph,en 6,o Springvatnet er selfølgelig det samme. Fargen på testen står sånn ca mellom 6,0 og 6,5 ca

Her viser testen fra 120 literen.
Og testen fra yngelkaret.
Fra 120 literen er fargen tydelig gul. ph 5,0
Fra yngelkaret har fargen fått et blåskjær. ph 6,0 el. litt over.
Blåfargen kom kanskje ikkje så godt fram, men den er der.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy O. Læhren Jakobsen
Reklame for plussmedlemskap