- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Måte å få ned ph på annet en vannbytte?
Måte å få ned ph på annet en vannbytte?
Jeg har byttet vann i hytt og gever på alle karene. Men får nå altså ikke rette verdier i vannene uansett.
Finnes den noen annen måte å få ned PH på en vannbytte? Fargen på testvannet blir mørk blå på alle kara! Noe som er over fargeskalaen på bruksanvisningen... Med andre ord rundt 10 en plass tenker jeg...
Finnes den noen annen måte å få ned PH på en vannbytte? Fargen på testvannet blir mørk blå på alle kara! Noe som er over fargeskalaen på bruksanvisningen... Med andre ord rundt 10 en plass tenker jeg...
Postet 19.11.08 kl 22:46
PH senkes vanligvis ikke med vannbytter, med mindre PH i krana er lavere enn i karet av en eller annen grunn.
Det vannbytter reduserer er nitritt (NO2) og nitrat (NO3).
PH må senkes med for eksempel eikebarkekstrakt. Finnes vel et PH- middel også, men det har jeg aldri prøvd.
En PH på 10 er forresten skyhøyt! Er du sikker på at testresultatet er riktig?
Det vannbytter reduserer er nitritt (NO2) og nitrat (NO3).
PH må senkes med for eksempel eikebarkekstrakt. Finnes vel et PH- middel også, men det har jeg aldri prøvd.
En PH på 10 er forresten skyhøyt! Er du sikker på at testresultatet er riktig?
Postet 19.11.08 kl 22:58
Postet 19.11.08 kl 23:01
Postet 19.11.08 kl 23:04
Postet 19.11.08 kl 23:04
Postet 19.11.08 kl 23:11
Postet 19.11.08 kl 23:14
Du har tydeligvis vann fra en borrebrønn, den der er det mye mineraler/kalk i... (om testen er riktig da...) Hva er Gh/Kh'en din? Om de verdiene også er høye tror jeg det enkleste er å samle regnvann å blande ut med (stort sett ganske surt, iallefal bedre enn så alkalisk vann. og Gh tilnermet 0) . Har brukt Tetra PH-, men synes den er sinnsykt vanskelig å dosere. Skal forsøke Amtra Trop nå når jeg starter opp igjen det karret jeg trenger lav ph i .
Postet 19.11.08 kl 23:52
Postet 20.11.08 kl 00:22
Postet 20.11.08 kl 00:34
Postet 20.11.08 kl 00:35
Postet 20.11.08 kl 00:44
Endret: 20.11.08 kl 00:46
Ekke noe problem å ha høy PH og lav KH. Vannet i springen min ligger på PH 8,1 og med en KH på 2. Grunnen til at vannet blir slik, er hvordan vannverket behandler vannet i renseprosessen.
Men når det er sagt så er det stor foskjell på merkene til PH tester. Selv bruker jeg bare JBL og tetra tester til å måle vannverdier. OG har nå også investert i digital PH måler fra Hanna. Den var kjekk hehe.
For skal mye til for å ha ph 10 i vannet, om det som sagt ikke er brønnvann fra et veldig kalkholdig område.
Men når det er sagt så er det stor foskjell på merkene til PH tester. Selv bruker jeg bare JBL og tetra tester til å måle vannverdier. OG har nå også investert i digital PH måler fra Hanna. Den var kjekk hehe.
For skal mye til for å ha ph 10 i vannet, om det som sagt ikke er brønnvann fra et veldig kalkholdig område.
Postet 20.11.08 kl 00:51
Aner ikke. HAr fulgt bruksanvisningen... 7 dråper, ryst og se fargen...?vero9ca[QUOTE=Digi]Da må PH testen din være feil.. enten feil utført, eller en feil på produktet... Tror ikke det er fysisk mulig å få til så høy PH med så lav Kh...
Mulig feilen ligger i at du kunn skal bruke 4 dråper. I følge bruksanvisningen på sera PH test på sera.de skal de tilføres 4 dråper, så ristes for så å lese av
Postet 20.11.08 kl 00:56
Har det samme i springen selv. Rundt 8.5 i PH 4 KH 5 GH. Bruker Eikebarkekstrakt for å kompensere for dette, noe som er meget effektivt. Peruskalarer og rød kurvciklide gikk rett i lek. Har i dette karet 6-6.5 på PH. 1 KH og 2 GH med Tetra dråpetest.DigiDa må PH testen din være feil.. enten feil utført, eller en feil på produktet... Tror ikke det er fysisk mulig å få til så høy PH med så lav Kh...
Postet 20.11.08 kl 02:13
Aner ikke. HAr fulgt bruksanvisningen... 7 dråper, ryst og se fargen...?Tom Kristiansen[QUOTE=vero9ca][QUOTE=Digi]Da må PH testen din være feil.. enten feil utført, eller en feil på produktet... Tror ikke det er fysisk mulig å få til så høy PH med så lav Kh...
Mulig feilen ligger i at du kunn skal bruke 4 dråper. I følge bruksanvisningen på sera PH test på sera.de skal de tilføres 4 dråper, så ristes for så å lese av
Hei. Har brukt tetra sin... i hovedsak, men dobbeltskjekka med sera og den er også blå......!
Postet 20.11.08 kl 12:47
Postet 20.11.08 kl 13:04
Endret: 20.11.08 kl 13:04
Postet 20.11.08 kl 13:41
Postet 20.11.08 kl 15:25
Postet 20.11.08 kl 17:27