Vanntester - hvilke trengs?

Hei!
Hvilke vanntester trengs når man skal ha et ferskvannsakvariet på 600 L+, som etter hvert bla. inneholde Discus.
Noen merker dere vil anbefale?
Skal nok være en del planter i karet, men blir ikke noe planteakvarie.
PH, nitrit(No2) og nitrat(No3) er basic testene man bør ha, syns iallefall jeg,

Jeg har brukt både tetra og jbl, men vil anbefale jbl da jeg syns disse testene er bedre.
Jeg ville slengt med en kH og en gH test sammen med de nevnte.
NorthHawk
Jeg ville slengt med en kH og en gH test sammen med de nevnte. ;-)

Disse vil jeg si er sekundere, og ikke de som er mest viktigst. Jeg har til dags dato kunn brukt kh testen et fåtall ganger for å sjekke at kh`en er slik vannverket sier den skal være. Og Gh test har jeg aldrig sett behovet for.

Men nå skal jeg legge til at dette er uti fra mitt stå sted, og at det kan være folk med fisker som trenger andre vannverdier enn meg som har behov for disse testene.

Jeg holder bare sør-amerikansk fisk, med surt vann til info.
De jeg bruker mest er ammoniakk og nitritt, men har også nitrat og pH test. Nitrat gidder jeg ikke å teste, siden ingen av fiskene mine er følsomme for det, og pH testet jeg kun da jeg fikk testen og har ikke testet den siden. Men ammoniakk og nitritt tester jeg hver gang en fisk dør og etter strømbrudd.

Discus er følsomme for nitrat, så den er nok viktig for deg, og jeg ville også kjøpt ammoniakk og nitritt, de er greie å ha dersom noe skulle skje.
Er enig med at GH er uinteressant.

KH er viktig dersom du tenker på å tilsette CO2.

I tillegg kan det være greit å teste fosfat (PO4) en gang i blant. Discus-for inneholder mye fosfat og hvis det blir for mye av dette i karet, så kan det trigge algevekst.

På den annen side er fosfat et næringsstoff som man ofte tilsetter i plantekar, men jeg har kuttet ut PO4 fra min PMDD-blanding pga at det er nok fosfat i karet fra før.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap