- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvordan få opp ph og kh i discus kar..?
Hvordan få opp ph og kh i discus kar..?
Postet 29.11.08 kl 15:30
Natron øker PH. Koster en slikk og ingenting på vanlig butikk.
Har du målt PH i krana? Vil tro at PH i krana er høyere enn det, så det må være noe som senker Ph veldig i karet ditt.
Ellers.. nitritt. Er denne på 0,3 så bør du begynne å bytte vann....
Har du målt med tetra dråpetest betyr ikke gul farge 0,3, men at verdien er mindre enn 0,3. En vesentlig forskjell på akkurat det
Har du målt PH i krana? Vil tro at PH i krana er høyere enn det, så det må være noe som senker Ph veldig i karet ditt.
Ellers.. nitritt. Er denne på 0,3 så bør du begynne å bytte vann....
Har du målt med tetra dråpetest betyr ikke gul farge 0,3, men at verdien er mindre enn 0,3. En vesentlig forskjell på akkurat det
Postet 29.11.08 kl 15:36
Det er noen av disse verdiene som er feil. Det går ikke an å ha ph på 5 og samtidig 4-5 i kh, med mindre du bruker CO2 tilsetning i karet for å få ph ned.
Kh og ph henger sammen, den ene følger den andre.
Nitritt skal skal være 0, så 0,3 er altfor høyt. Er karet under innkjøring?
Hva måler du egentlig med? Dråper eller strips?
Hvilket merke eller produsent er det?
Kh og ph henger sammen, den ene følger den andre.
Nitritt skal skal være 0, så 0,3 er altfor høyt. Er karet under innkjøring?
Hva måler du egentlig med? Dråper eller strips?
Hvilket merke eller produsent er det?
Postet 29.11.08 kl 15:37
Endret: 29.11.08 kl 15:39
Postet 29.11.08 kl 15:43
ElinHNatron øker PH. Koster en slikk og ingenting på vanlig butikk. Har du målt PH i krana? Vil tro at PH i krana er høyere enn det, så det må være noe som senker Ph veldig i karet ditt. Ellers.. nitritt. Er denne på 0,3 så bør du begynne å bytte vann.... Har du målt med tetra dråpetest betyr ikke gul farge 0,3, men at verdien er [I]mindre enn[/I] 0,3. En vesentlig forskjell på akkurat det ;-)
har ikke målt fra krana...
er dråpetest fra tetra (laborettest) jeg bruker, bortsett fra no2 som er jbl, strips skulle ikke vært i salg i det hele tatt...
så det vil si at jeg har lavere enn 0,3, det må jo være bra... ;o)
aner ikke hva som senker ph i karet mitt...
har en rot, 3 kokosnøtthuler, en grotte, en keramikk krukke, planter og sand..
Postet 29.11.08 kl 15:47
Endret: 29.11.08 kl 15:48
Postet 29.11.08 kl 15:51
Endret: 29.11.08 kl 15:52
Postet 29.11.08 kl 15:52
Postet 29.11.08 kl 15:53
Om det er noe som senker PH i karet ditt kommer jo an på hva ph er rett fra krana, var derfor jeg spurte om du hadde målt ph i krana
Er Ph'en i krana på drøye 7 (sånn den er hos meg), men 5 i karet, da er det tydelig at noe senker ph'en. En litt stor og fersk rot kan senke ph en god del, hvert fall i begynnelsen. Vet ikke om det er det som skjer hos deg, da.
Uansett så vil natron øke PH. Jeg ville ha blandet i en bøtte og sett hvor mye som skal til, og økt ph forsiktig og gradvis gjennom vannbyttene
Er Ph'en i krana på drøye 7 (sånn den er hos meg), men 5 i karet, da er det tydelig at noe senker ph'en. En litt stor og fersk rot kan senke ph en god del, hvert fall i begynnelsen. Vet ikke om det er det som skjer hos deg, da.
Uansett så vil natron øke PH. Jeg ville ha blandet i en bøtte og sett hvor mye som skal til, og økt ph forsiktig og gradvis gjennom vannbyttene
Hildrum76det står at vannet skal gåfra blått til gult, her ble det ikke blått i det hele tatt, kan det stemme at det skal bare være 1 da..?
Gikk det rett til gult på første dråpe, hvordan kom du frem til kh på 4 til 5 da?
Det stemmer at kh er kun 1 hvis det skifter til gult på første dråpe. Da kan du med fordel tilsette litt KH+ pulver, eller litt natron. Prøv deg frem, bland ut en halv teskje i en bøtte og bruk dette vannet ved vannbytter. Så venter du en times tid, og tester både ph og kh på nytt i akvariet.
Ventetiden er for at alt skal ha rukket å løse seg 100% opp og blitt fordelt i hele karet før du måler.
PS!
Natron fungerer, men det er billigere å kjøpe seg en boks KH+ pulver først som sist. Siden du åpenbart har svært mykt kranvan med så lav kh og ph, er nok tilsetningen av dette pulveret noe du må fortsette med i fremtiden. Og siden KH+ pulveret har ubegrenset holdbarhet, kan du bare ha en boks stående.
En liten pose med natron på noen få gram kostet 12 kroner eller noe sånt sist jeg kjøpte det i matbutikken.
En boks med hele 300 gram KH+ koster bare en femtilapp...
Endret: 29.11.08 kl 15:58
Postet 29.11.08 kl 15:54
Postet 29.11.08 kl 15:54
Postet 29.11.08 kl 15:57
OK, så da vet du kanskje ikke ph i det hele tatt. Du får slenge inn en bestilling på KH+ pulver og ph-test hos Webzoo eller noe
Er det fisk i dette akvariet nå?
Er det fisk i dette akvariet nå?
Postet 29.11.08 kl 15:59
Endret: 29.11.08 kl 16:00
Postet 29.11.08 kl 16:03
Postet 29.11.08 kl 16:04
Hildrum76mona o takk for tips,men blir nok nødt til å bruke natron de nærmeste dagene.kommer meg ikke på butikk før på mandag
Ja, jeg tenkte det, så derfor foreslo jeg at du kunne bruke natron inntil videre og heller gå over til KH+ pulveret senere siden det er mer økonomisk i bruk.
Husk at hvis det er fisk i karet, bør alle endringer skje gradvis, selv om fisk takler heving av ph veldig godt (ifht senking, som er ekstremt stressende for dem).
Postet 29.11.08 kl 16:05
Postet 29.11.08 kl 16:06
Postet 29.11.08 kl 16:07
Endret: 29.11.08 kl 16:13