Lav ph av sand?

To av karene våre har sandbunn (kjøpt på dyrebutikken) og i disse to karene så måler jeg nu en ph på bare 5!!! Kranvannet vårt er på 7, så jeg skjønner ikke noe... Det ene karet er det en halv kokosnøtt, et par røtter og stein, i det andre er det bare stein. Hva i all verden er det som senker ph'en? Kan sand senke ph? Vi bytter ca 30% av vannet i alle karene en gang i uka.
Jeg kan vanskelig forestille meg at sand kan senke pH. Hva er hardheten i vannet?
mest sannsynlig har du en meget lav kh i vannet. da går ph ned etter en tid, røttene hjelper og litt. i mitt kranvann har jeg ph på rundt 7.5 men kh på 0, så jeg kan faktisk finne ph'n i karene mine ned på 5 hvis jeg glemmer å måle ph'n regelmessig og ha i natronvann når det blir for lavt.
Kranvannet har ph 7, gh 3 og kh 3. I de andre karene fungerer alt greit. Der stiger ph med 0,2-0,5, gh stiger med 1-5 og kh er den samme.
I disse to karene med sand, så er kh 0 eller 1. Bruker tetra sin dråpetest, og vannet er gult etter første dråpe.
Kan heller ikke skjønne at sanden skal senke kh og ph, men skjønner ikke hvorfor dette skjer i disse to karene...
Er det lenge siden du har renset sanden eller slammsuget bunnen?? Eg og har hatt dette problemet med for lav Ph og skal prøve å rense sanden og fylle på ny vann. Skal sjekke ph'en og se om det virker da...
Vi slamsuger en gang i uka når vi bytter vann, og det er ikke så lenge siden karene var satt opp, så jeg tror ikke det er så mye dritt der. Ene karet er ca 2 mnd, og det andre ca 4 mnd.
Jeg har også opplevd at PH har sunket med rådasand, spesielt en sekk. Men ikke fult så mye som beskrives her. Kjørte på med litt ph/kh+ så vet ikke hvor mye /hvor lenge det hadde blitt værende sånn. (Siste sekken jeg kjøpte var helt stabil)
Jeg kan aldri tenke meg at Rådasanden har noe med saken å gjøre. Rådasand er 100% kvarts. Såvidt jeg vet, påvirker ikke kvarts ph på noe vis.
Jeg har Rådasand i alle mine akvarier. Det som påvirker ph, er visse typer trerøtter og mengden fisk.
Visste du at fisk faktisk skiller ut urin også? Ikke bare avføring. Urin og nedbryting av biologisk materiale rundt om i akvariet virker ph-senkende. Og jo flere fisk, jo mere urin og avføring skilles ut, og jo kraftigere blir den ph-senkende virkningen.
mona o
Visste du at fisk faktisk skiller ut urin også? Ikke bare avføring. Urin og nedbryting av biologisk materiale rundt om i akvariet virker ph-senkende. Og jo flere fisk, jo mere urin og avføring skilles ut, og jo kraftigere blir den ph-senkende virkningen.

I det ene karet er det bare en kampfisk og noen snegler...

Eplesnegler kan faktisk få ph til å synke
Skallene deres trenger kalk, og den lille kalken som finnes i vårt bløte, norske kranvann, forbrukes av både planter og eplesnegler. Med det resultat at den lille ph-bufferen som fantes i kranvannet, forbrukes og blir lavere i akvariet. Dermed synker ph
Mona:
Tusen takk, det kan være svaret! For da forstår jeg faktisk litt mer. For dette har skjedd ETTER at vi fikk eplesnegler i begge disse to karene. Så det kan absolutt være forklaringa. Og siden sanden i disse to karene ikke øker ph litt, slik som i de andre karene vi har, så vil jo kalken bli oppbrukt. Eplesneglene er nå flyttet ut av det ene karet, så da skal jeg følge med på verdiene.
Det er jo bare å kalke, så holdes pH stabil. Et halvt eggeskall i hvert akvarium burde hjelpe masse.
Eplesnegler og discus?
mona o
Eplesnegler kan faktisk få ph til å synke :-) Skallene deres trenger kalk, og den lille kalken som finnes i vårt bløte, norske kranvann, forbrukes av både planter og eplesnegler. Med det resultat at den lille ph-bufferen som fantes i kranvannet, forbrukes og blir lavere i akvariet. Dermed [I]synker ph[/I] :-)

Jeg er nybegynner med discus. PH på 7,2 er litt i overkant av hva jeg ønsker. Leser her i artsbeskrivelsen av discus kan ha pH opp til 8, men jeg ønsker å få den ned til i hvertfall 6,8. Kh i kranvannet er 3,5 og pH 7,2. Dh ligger på 6. Jeg har endel røtter i karet, mangrove og en som visstnok skal gi enda mer syre til vannet enn disse. Sand som bunnsubstrat. Ingen steiner, bortsett fra noen små lavabiter.

Kan jeg ha eplesnegler i sammen med discus?
Hvilken rot har du da? kjøpt i dyrebutikk eller funnet i naturen? det kan være en løsning...?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap