Er det gh verdien som har skylden?

Hei,

Jeg startet opp et 32 liters selskapsakvarium i August: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=11304

Det har gått ganske bra men har hatt to Molley's som ikke har klart seg. Er dette pga hardheten? De andre fiskene ser ut til å trives. Har ikke hatt noe nitrit etter de første ukene. Jeg har ca 2-3 i hardhet men ser på info siden at de helst skal ha over 11. Bør jeg kutte Molley i fremtiden? Fremdeles en igjen som lever.

Jeg finner ikke noe om Acistrus og foretrukket hardhet, vet noen om 2-3 er for lite for denne fisken?

mvh
Gonken
Molly er en brakkvannsfisk. Det er mulig å få de til uten salt i vannet, men det skal være vanskligere.
Det skal visst også være 2-4 hoer til en hann, ellers jager han damene til døde.
Molly trenger også mer plass enn 32 liter. Viss en molly ikke har nok plass til å svømme, så kan den få problemer med å fordøye maten. Den vil da få en "vitaminknekk", dvs en unaturlig bøy på ryggen, ble jeg fortalt på dyrebutikken.
I fiskebasen kan du søke etter fisk som kan gå i 20 eller 40 liter, og så sjekke at de trives i omtrent samme vannverdier som de du har fra før.
Det er ofte lurt å bestemme deg for hvilke fisk du vil ha før du går og handler, for det er ikke alle dyrebutikker som kan like mye om fisk.
Lykke til.
Takk for svar Åshild,

Jeg får nok kutte Molly heretter skjønner jeg. Selv om jeg utifra bildene, se akvariet mitt, ble usikker på om det er Platy eller Molly (min samboer som kjøpte dem) jeg faktisk har?!
På bildene dine ser jeg neontetra, kuhliål, guppy og platy.
Har du vurdert otto? Husker ikke hvilke verdier de trenger, men vet de kan gå i litt surt, bløtt vann, og trenger ikke mye plass. Søk på otocinclus eller otto.
Eplesnegler er algespisere, så viss du ikke har mye direkte sollys på akvariet eller mater mye, så kan det holde med en snegle til 32 liter.
Vet ikke om noen har nevnt det, men du trenger ikke mate hver dag. Mine får f.eks. ikke mat i helgen.
Håper du finner ut av det.
Da er det bekreftet at det er platy - takk

Angående matingen har jeg funnet ut dette selv. Akvariet blir mye renere og penere ved å ha noen matfrie dager. Har ikke direkte sollys. Eplesneglen er jeg kjempefornøyd med - morsom og spiser rester. Jeg skal holde meg til en som du sier.

Takk svarene og for tipset om otto. Skal lese litt om den.

Gonken
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap