Innkjøringsfasen.

Idag har karet gått i 14 dager. Målte nitrit idag og den er no 0,3 oransje farge. Målte og ph og den er 8,0
Synes det er interessant å følge med. Vil ph forandre seg i forløpet?
0,8 e vel i høgaste laget seinere.?
Går vel utifra at nitriten no skal stige til raud farge for så å gå ned igjen.
Tenkte å fore bitte litt så filteret får å jobbe med.
Hadde jeg vært deg ville jeg bare latt det stå til nitritten er på 0, så kan du begynne å justere vannverdiene dine. Du har allerede fått nitritt i karet, så da trenger du ikke å fore til tomt kar. (Det har hendt jeg har sluppet noen flak i innsuget til filteret aller første dagen, ja, men det spiller liten rolle. Det trenger tid til å danne seg de gode bakteriene i filteret uansett. )
Iom at du har begynt å få utslag på nitritt er det ikke noe vits å gjøre noe mer. Bare følg med og vent til det synker til null.

Hvorvidt ph8 er for høyt kommer jo helt an på hvilke fisker du skal ha. Det sier du ikke noe om og er derfor umulig å svare på.

Det kan godt hende ph endrer seg litt etterhvert. Om kranvannet ditt har mye co2 i seg så vil ph stige litt når denne blir luftet ut. Om du har noen røtter i karet så kan det derimot hende du finner ut at ph synker.

Da får det berre gå sin gang., men nitriten skal vel stige på topp før den synker.?
ph blir for høg til dei fiskane som skal bo der, men det blir ikkje fisk før siste del i januar.
Skal ha Rød kurvciklide og nøkkelhullciklide.
Siamesiske algeetere, dei skal inn først. corydoras, og en flokk Ottoa.
Har endel Ancistrusyngla som skal flytte over seinare. og eplesnegler.
Sette inn ei nyinnkjøpt rot idag. Fjerna einerøtter som var der for dei va for fersk.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap