Grønt vann...

Vannet i akvariet mitt er knallgrønt, mest sannsynlig svevealger (etter hva jeg har sett på bilder og lest meg frem til). Har prøvd alt mulig, noen tabletter jeg fikk kjøpt på dyrebutikken som skulle ta knekken på det, mørkelegging og foringsstopp, planter som skulle suge det til seg, vannbytte osv osv. Ingenting hjelper

Litt info om akvariet, er 100 liter, varmekolbe (holder temperaturen på ca 25 grader), har en pumpe beregnet på 160 liter. Fiskene er som følger: 2 platy, 2 små scalarer, 2 pansermaller, 2 sugekoppfisker (som har et navn jeg aldri lærer meg:p), og 4 guppyer.. Vannverdiene er målt og er helt som de skal være...

Er helt fersk på akvarium, mitt første, og alt jeg har prøvd har jeg blitt anbefalt av kjennere..Noen som har gode tips eller råd å komme med så mottas det med STOR takk
Det kunne være nyttig å vite litt mer om hvordan du gikk frem da du hadde mørklegging av akvariet, hvor lenge det varte, og hvordan dine fôringsrutiner normalt er.

Det kan også være verdt å nevne hva slags lysrør (og hvor mange) du har til akvariet, og hvor mange timer pr døgn du har lyset påslått over akvariet vanligvis.
vanligvis forer jeg 1-2 ganger daglig, men ikke mer enn de spiser. Har to lysrør, et "vanlig" og et som er bra for plantene, begge kjøpt etter anbefaling på dyrebutikken. Lyset er på ca 12 timer i døgnet.

Mørkeleggingen gjorde jeg slik at jeg la et svart pledd over slik at det ikke var noen smågliper i det hele tatt. Hadde det mørkt i 7 dager uten at noe skjedde.
Kan det være noe annet som ligger og forurenser i akvariet ditt?
(f.eks. død fisk)
Var du nøye med å fjerne steinulla fra planterøttene før du satte inn plantene?
Har sjekket etter død fisk, men har ikke funnet noen... Kan være at noe av steinulla lurte seg oppi sammen med røttene. Er det mulig at den forårsaker dette? :S
Små mengder av steinull gjør sikkert ikke det (det er ikke enkelt å fjerne absolutt alt).
Har ei venninne som var svært plaget med svevealger. Det startet med at ho reiste bort noen dager og lot lyset være på både dag og natt. Da ho kom hjem var vannet temmelig grønt. Ho prøvde også både fòringsstopp og mørklegging og masse vannskifter i flere omganger uten at det hjalp. Vi lette da etter "ting" som kunne ligge å forurense vannet og det eneste vi fant var masser av steinull som ho ikke hadde fjernet fra planterøttene før ho satte dem ned. Jeg vet ikke om dette var en medvirkende årsak (i tillegg til altfor mye lys), men lurer jo på om det kunne være årsaken til at de ikke forsvant igjen med mørklegging og fòringsstopp? Om steinulla fortsatt er i akvariet hennes aner jeg ikke men vannet ble klart igjen etter noen dager med UV-filter og så vidt jeg vet har ikke svevealgene kommet tilbake
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap