- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Jbl gh-test
Jbl gh-test
Man skal telle antall dråper reagens man har oppi til fargen skifter fra rød til grøn. Det står i manualen at for hver dråpe med reagens man har oppi vannet man tester, tilsvarer til 1 dH.
Men hva betyr det når vannprøven fra akvariet mitt skiftet farge til grønn ved første dråpe?? Den gikk rett fra fargen på akvarievannet (gjennomsiktig) til grønn! Ingen rød-farge ble observert!
Betyr dette at GHen min er 1 dH eller 0 dH??
Men hva betyr det når vannprøven fra akvariet mitt skiftet farge til grønn ved første dråpe?? Den gikk rett fra fargen på akvarievannet (gjennomsiktig) til grønn! Ingen rød-farge ble observert!
Betyr dette at GHen min er 1 dH eller 0 dH??
Postet 21.12.08 kl 20:12
Postet 21.12.08 kl 20:15
SailfishMan skal telle antall dråper reagens man har oppi til fargen skifter fra rød til grøn. Det står i manualen at for hver dråpe med reagens man har oppi vannet man tester, tilsvarer til 1 dH. Men hva betyr det når vannprøven fra akvariet mitt skiftet farge til grønn ved første dråpe?? Den gikk rett fra fargen på akvarievannet (gjennomsiktig) til grønn! Ingen rød-farge ble observert! Betyr dette at GHen min er 1 dH eller 0 dH??
Hardere vann, med mindre risiko for PH-fall kan du kompensere for ved å bruke GH/TH+.
Postet 21.12.08 kl 20:30
Endret: 21.12.08 kl 20:32
GH har ingenting med PH å gjøre
Det er KH og PH som påvirker hverandre, og lav KH kan føre til plutselige (og dramatiske) fall i PH.
Om det er nødvendig å tilsette GH+ kommer helt an på hva slags fisk det er snakk om. Er det typiske sør-amerikanere som corydoras, apistogramma og de fleste stimfiskene kan GH være så lav som mulig, disse liker bløtt vann.
Er det derimot type malawiciklider eller for eplesnegler bør GH økes.
Det er KH og PH som påvirker hverandre, og lav KH kan føre til plutselige (og dramatiske) fall i PH.
Om det er nødvendig å tilsette GH+ kommer helt an på hva slags fisk det er snakk om. Er det typiske sør-amerikanere som corydoras, apistogramma og de fleste stimfiskene kan GH være så lav som mulig, disse liker bløtt vann.
Er det derimot type malawiciklider eller for eplesnegler bør GH økes.
Postet 21.12.08 kl 20:37
Endret: 21.12.08 kl 20:38
Prøvde nå med 10 mL vann, og testen slo fortsatt ut på grønt ved første dråpe! Da betyr det vel at jeg har mellom 0 og 0,5 i GH? Er dette resultatet nøyaktig nok til å bruke i akvariedriften?
Skal holde C. Adolfoi som jeg ser trenger 0-8 i GH (Fiskebasen her på AF).
Hvor høy GH anbefaler dere meg da å holde?
Skal holde C. Adolfoi som jeg ser trenger 0-8 i GH (Fiskebasen her på AF).
Hvor høy GH anbefaler dere meg da å holde?
Postet 21.12.08 kl 20:50
Postet 21.12.08 kl 20:52
Postet 21.12.08 kl 21:01
ElinHDu trenger ikke gjøre noe med KH på 2 etter min mening. Mange har det uten at det er noe problem. En så lav GH er helt greit for corydoras, de vil ha GH så lav som mulig :-) [B]Konklusjon: ingen grunn til å gjøre noe som helst :D[/B]
Wohoo!
Kommer til å lage en tråd hvor jeg legger inn alle verdiene jeg har målt i dag, og så få folk til å hjelpe meg med å få 100% optimale forhold for Corydoras Adolfoi-oppdrett
Postet 21.12.08 kl 21:28