Nitritt i ny startet akvarie

jeg skal i jula sette opp et kar på 600 l. Jeg skal la det gå uten fisk i flere uker, men lurer på hva jeg skal gjøre når nitritt toppen kommer? I et mindre kar jeg har skiftet jeg 30 % hver dag da toppen kom men det er litt verre med et så stoert kar .Går nitritt toppen over av seg selv hvis jeg bare tar normalt vann bytte en gang i uka eller må det daglig vannskifte til uansett?
Hvorfor MÅ du ha fisk i det under innkjøringsperioden da?
Har man fisk i karet, er man nødt til å skifte vann.

Men er det fiskeløs innkjøring, kan nitritten bare komme, den gjør jo ingen skade da. Det er bare bra at filteret får masse nitritt å jobbe med under innkjøringen.
Så lenge du ikke har fisk i karet trenger du ikke gjøre noe som helst. Det er egentlig bare en fordel å ikke bytte vann i den perioden, siden nitritt er mat til filterbakteriene.

Det finnes vel strengt tatt 3 typer bakterier i filteret:

Først kommer en type som omdanner matrester og avføring til ammoniakk/ammonium. Deretter kommer en andre type som spiser ammoniakken og omdanner denne til nitritt. Tilslutt kommer det en tredje type som spiser nitritten og omdanner denne til nitrat.

Så du vil nok få et nitrittutslag (bare fint om du slipper oppi litt fiskemat i ny og ne i innkjøringsperioden; sørger for mat til bakteriene), og i takt med at de nitrittbakteriene formerer seg, vil de spise opp nitritten.

Nitrittnivået går ned, mens nitratnivået går opp. Etter en 4 ukers tid ligger nitritt på null og du kan begynne å sette inn fisk (forsiktig).

Så det korte svaret: du trenger ikke bytte en desiliter vann på disse ukene så lenge du ikke har noe levende i karet
Uten fisk eller andre dyr i akvariet trenger du ikke å bytte vann i det hele tatt.
Når nitritten er borte, kan du sette inn fisk litt etter litt, og begynne med vannbytter

Men putt litt mat i karet slik at bakteriene kan begynne å formere seg, de trenger noe å leve av.
Etter 4-5 uker vil nitritten forsvinne, og fiskene kan flytte inn.
til mona o. Jeg har da ikke sagt at jeg skal ha fisk oppi der i innkjøringsfasen. Nettopp derfor spør jeg om det jeg gjør for i det karet jeg har nå hadde jeg fisk når nitritt toppen kom så derfor lurte jeg på åssen jeg skal gjøre det uten fisk.
Til dere to andre. takk for oppklarende svar
ElinH
Det finnes vel strengt tatt 3 typer bakterier i filteret: Først kommer en type som omdanner matrester og avføring til ammoniakk/ammonium.

Vi regner vanligvis med 2 typer bakterier, siden en god del av ammoniakken kommer direkte ut av fiskene.

Det finnes nok også mikroorganismer som bryter ned fôr direkte og produserer ammoniakk, men disse regnes normalt ikke med i den kjeden som skal bryte det videre ned.

Tenkte bare å nevne det siden det du skrev ikke er direkte feil, men det kan kanskje bli litt forvirrende for nybegynnere når noen sier 2 typer og andre sier 3 typer.
Kampfisk: det er selvsagt helt korrekt Tusen takk!
Aha, jamen da er jo saken grei Jeg ble bare litt forvirret over at du begynte å snakke om vannbytter daglig - men det er jo bare når det er fisk i karet. Så det var derfor det hørtes ut som du skulle ha det

Da trenger ikke bytte en dråpe vann, som nevnt over, om du ikke har fisk i. Men du må passe på at det finnes biologisk nedbrytbart materiale i karet under innkjøringen, for filteret må ha mye "å bryne seg på" mens bakteriekulturen bygges opp skikkelig. Trerøtter og eikeløv bruker jeg mye av. De fleste akvarieplanter feller gjerne noen blader som nyplantede, de får noen blader som visner og blir brune. De visne bladene kan du gjerne la ligge i disse ukene under innkjøringen, det er super "føde" for bakteriene i filteret og gir dem masse å jobbe med.

Vær forsiktig med plantegjødning i innkjøringsukene. Uten vannbytter har det lett for å bli alger om man har oppi plantegjødning i vannet. Bruk i så fall kun gjødningskuler som stikkes dypt ned i sanden/grusen, rett ved plantenes røtter.

Lykke til med karet. Kunne ønske det var jeg som hadde plass til en 600 liter

yvonnefo
til mona o. Jeg har da ikke sagt at jeg skal ha fisk oppi der i innkjøringsfasen. Nettopp derfor spør jeg om det jeg gjør for i det karet jeg har nå hadde jeg fisk når nitritt toppen kom så derfor lurte jeg på åssen jeg skal gjøre det uten fisk. Til dere to andre. takk for oppklarende svar
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap