Vannbytte?

Jeg ble fortalt på dyrebutikken at jeg ikke behøvde vannbytte de første 6mnd. p.g.a at jeg har aquastabil... men jeg vil bytte vann oftere når jeg får flere fisk...

Men jeg lurte på om det er fiskevennlig å ikke bytte f.eks. 1/2 eller 1/3 av vannet en gang i uka, som jeg har lest her inne, men å istedenfor bytte ut 2-3liter HVER dag?
er dette en dårlig ide, eller?
Sikkert noe jeg ikke har tenkt på, men:
det er jo enklere på en måte, og vannbytte vil jo skje mer gradvis, og ligne mer på den naturlige måten?

Med måling av PH-GH-KH verdiene en gang i uka, vil jeg kunne blande inn det som mangler litt og litt i vannet.

Trenger råd av dere som har byttet vann oftere enn meg! (2 ganger altså)
Jeg aner ikke om det er bedre med noen liter daglig enn 30% ukentlig. Det er jo en del som kjører på med automatisk vannbytte, og det er vel litt i samme stilen.

For meg som bruker bøtte og slange er det for mye styr å skulle dra frem alt (spesielt siden jeg mellomlagrer og romtempererer alt vannet) og styre for noen få liter daglig... så jeg kjører med 30% ukentlig, og synes det er perfekt.

Det jeg kan si er at å kun bytte vann to ganger i året er helt sykt. ALT for sjeldent spør du meg. Dette er som et pust fra gamledager da en trodde at "gammelt" vann var bra. Nå vet vi heldigvis bedre. Nitrat hoper seg opp i vannet, og jeg vil tro at etter 6 mnd ville hvert fall nitratnivået i karene mine vært høyere enn de fleste tester kan måle.. *urk* Tenk å svømme, bo, spise og gjøre fra seg i 6 mnd gammelt vann!
Symbiosemannen
Jeg ble fortalt på dyrebutikken at jeg ikke behøvde vannbytte de første 6mnd. p.g.a at jeg har aquastabil

Det er noe av det rareste jeg har hørt Mener du aquasafe?

Vannbytte skal utføres uavhengig av tilsetninger man evnt velger å bruke.
Personlig bytter jeg mellom 25-50% hver uke (avhengig av hvilket kar det er snakk om). Noen ganger fordeler jeg det over 2 små delvannsbytter, andre ganger tar jeg alt på 1 gang. 2-3 liter hver dag høres litt lite og unødvendig ofte ut, i mine ører, om det er snakk om 180l som står i profilen din. Men det vil selvsagt ikke gjøre noen skade
hmm... kanskje jeg har misforstått litt når jeg har kjøpt akvariet mitt, det var litt mye å huske på en gang!
bra jeg kan spørre her inne på forumet!
Men for å bytte ut 1/3 av vannet en gang i uka, må jeg faktisk bytte 8l. hver dag, siden jeg har et 180l. akvarium... det blir kanskje litt mye ja... :S

hmm... jeg får prøve et vannbytte imorgen, lese litt her inne på forum om de beste måtene å gjøre det på... kanskje en mellomting, slik at jeg ikke trenger å bytte så mye på en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap