Gh-salt vs. gh/th+

Ble kanskje litt travelt da jeg skulle handle i sted.
Skulle kjøpe meg GH-økende pulver og har tideligere benyttet meg av "Noraq GH/TH+", men nå greide jeg å raske med meg "Noraq GH-salt".

Leser bakpå boksen:

"Ønskes økning av totalhardheten uten tilførsel av klorid anbefales Noraq GH/TH+ i stedet"

Er det salt som i NaCl i dette pulveret? Vil ikke dette i så fall være dårlig nytt for Ancistrusene og eplesneglene mine? Eller kan det trygt benyttes?
Som du kan se i innlegget til Frank Angell her så består Gh/Th + av kalsiumsulfat og magnesiumsulfat mens Gh-salt består av kalsiumklorid og magnesiumklorid. Ingen av dem inneholder Natriumklorid (vanlig bordsalt).
Takk for svar, har søkt meg litt fram til det samme resultatet.

Men jeg har lest her på forumet flere ganger at "salt" kan være direkte skadelig for enkelte maller og eplesnegler. Om det da menes samme salter som finnes i DH-salt eller da såkalt bordsalt nevnes ikke helt spesielt.
Felles er vel at det er Klorid-forbindelser, noe som sikkert ikke er helt sunt uansett.
Ut fra det som Frank skriver så er det høyere doseringer av kloridforbindelser som bør unngås, men vet fra andre innlegg at han selv holder seg til Gh/Th+ og det må jeg innrømme at jeg også gjør Mange bruker derimot Gh-salt i kar med snegler og maller og det ser ikke ut til å føre til noen problemer når det brukes i moderate doser.

Det er Natriumklorid eller bordsalt som bør unngås i kar med snegler og maller. En del dyrebutikker er ivrige etter å selge akvariesalt (som stort sett er rent natriumklorid) som "prevantivt middel mot stress" og dytter dette på uerfarne akvarister. (Det skulle være unødvendig å nevne at ferskvannsfisk ikke behøver tilskudd av salt.) Natriumklorid kan derimot være fornuftig å bruke som støttebehandling i forbindelse med enkelte sykdommer. Dette kan du lese mer om i sykdomsartikkelen.

Så sant du ikke skal heve gh så veldig mye så ville jeg brukt gh-saltet. Du får heller bytte til Gh/Th+ når boksen er tom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap