Nitrit og vannskift

Hei, jeg har hatt et 400 liters kar stående med et innvendig Juwel filter stående siden 20 oktober 2008. Den 21 Desember fikk jeg 12 stk. discus med størrelse mellom 10-15 cm. Fiskene var i god form og likte seg veldig godt i karet. Etter noen dager syns jeg noen av fiskene begynte og bli mørkere og få brune sterkere striper. Jeg har fra første dag skiftet vann ca. 10-30% hver dag og vannet har ligget på 0 i nitrit. Jeg målte da nitrit og fikk så vidt litt utslag, 0,01. Det er første gang jeg har fått utslag, før har jeg hatt 0 i nitrit. Je ginstallerte derfor enda et filter et utvendig Eheim 2078 (600 liter) , men det tar jo 6 uker å kjøre inn så fremdeles så er det innvendig filter som må gjøre jobben. Har deretter målt hver dag og jeg har hatt en jevn stigning selv om jeg har skiftet vann både en og to ganger daglig. Jeg støvsuger grusen de fleste gangene jeg skifter vann. Jeg har grus og planter i karet. I tillegg har jeg 7 stk. coydoras maller. Temperatur i karet er 27-28'C og Ph ca. 7,5 - 8. Jeg har prøvd å mate både en gang to ganger og 3 ganger. Hovedforet har vært malt oksehjerte. Jeg har mistanke om at det er oksehjerteblandingen som forurenser og skaper nitriten, men jeg vet jo ikke. I dag skiftet jeg 50% av vannet da jeg målte 0,5 NO2 nitrit. Når jeg fylte vann så strømmet vannet ned i karet med veldig mye oksygen og jeg så til min forkrekkelse at fiskene miset mye slim. Nå er jeg bekymret. Jeg kan ikke skifte vann for da mister de slim, nitritet stiger.
1. Skal jeg fortsette å mate ?
2. Skal jeg mate med noe annet enn oksehjerte, i tilfelle hva ?
3. Skal jeg fortsatt skifte vann ?
4. Skal jeg flytte fiskene over i et annet kar, jeg har et 160 liter med 2224 Eheim filter, kjørt i ca. 5 uker og et 100 liters med samme filter kjørt i ca. 2 uker.
5. Ja hva gjør jeg ?
Jeg er vel ikke overrasket over at du fikk nitritt. 12 store discus, med det fóringsregimet discus i oppvekst har behov for så måtte det nesten skje. Filteret var jo ikke forberedt i det hele tatt på den eksploderende mengden avfall.

Discus under vekst er så spesielt at jeg tør ikke anbefale noe. Det normale ville være full fóringsstopp (siden hver eneste matbit er med på å forværre problemet) og 30% vannbytter dagling, kanskje med et 10-20% vannbytte ekstra daglig for å få ned nitritt.

Men samtidig kan en langvarig fóringsstopp skade veksten på discusene...

Må nok la discusekspertene gi råd her

Håper du får orden på det, og at det går bra med discusene. De er flotte fisk, selv om de er for krevende for min del
Jan Øyvind Aalen
1. Skal jeg fortsette å mate ?

Ja, men lite. Tar de annet enn oksehjerte så bruker du det.

Jan Øyvind Aalen
2. Skal jeg mate med noe annet enn oksehjerte, i tilfelle hva?

Som sagt, tar de annet enn oksehjerte ¨å bruker du det

Jan Øyvind Aalen
3. Skal jeg fortsatt skifte vann ?

Ja, så lenge du har nitritt så må du bytte vann. Har du mulighet for å lagre vann så gjør det. Discusen reagerer på klor slik at 50% vannbytte blir så mye at det er derfor du ser slimtråene i karret. Med 0.5 mg/liter nitritt har du ikke rare valget. Du må bytte, men ta halvparten om morgenen og resten om kvelden. 50% hver dag til nitritt er borte.

Jan Øyvind Aalen
4. Skal jeg flytte fiskene over i et annet kar, jeg har et 160 liter med 2224 Eheim filter, kjørt i ca. 5 uker og et 100 liters med samme filter kjørt i ca. 2 uker.

Du risikerer at disse karrene heller ikke klarer belastningen så jeg tror at dette ikke er noen mulighet.

Jan Øyvind Aalen
5. Ja hva gjør jeg ?

Det er om å gjøre at du får bort nitritten slik at det nye filteret begynner å bygge seg opp. Desverre er det slik at nitrobakteriene ikke formerer seg så lenge det er nitritt i karret.

Du må bytte 50% hver dag til nitritt er borte. Fordel mengden i flere omganger slik at discusen klarer å omstille seg mellom hver gang.

Du har for mange discus i karret ditt. Du bør nok komme deg ned på maks 8 stk. Når Eheimfilteret kommer opp og står så vil problemene med nitritt forsvinne.

I første omgang er det å få nitritt under kontroll så vil resten rette seg etter hvert.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap