Hva slags røtter?

Jeg må prøve å få senket ph. Den er på 8, kh 4, gh 5. Det som er litt prob her med tanke på vannet er at det er borevann. Og kh er dessverre litt ustabil, slingrer på 3-4. Om våren eller når det f.ex har regnet kraftig en god periode så går vannet her ned på ph og da kan det bli slik at vannet er svakt brunt. Så jeg lurte litt på hva slags røtter jeg kan bruke? Og hvor mye synker kh hvis ph blir liggende på f.ex 7 fra der det er nå?
Har forresten svart neon, kobbertetra og cory aeneus
Mener du å bruke røtter som ph-senker? Det fungerer dårlig, og er en gammel myte uten særlig hold i, er jeg redd. De fleste trerøtter påvirker minimalt. Kan ikke si at mer enn 1 av 10 røtter har målbar effekt på ph-verdien i vannet og som oftest ikke særlig mye. Er redd du ikke kan satse på at røtter skal senke ph helt fra åtte til sju for deg.

Du må nok til med andre midler, som f.eks. ph-senkende midler på flaske.
Se f.eks. på eikebark-ekstrakt.
Ok, da vet jeg det. Ja jeg tenkte på røtter ang ph-senk. Hvor lettvint er det å holde kontrollen på verdiene med slike tilsettningsstoffer og at det holder seg stabilt? Jeg har nemlig aldri tilsatt noe i mitt kar og må innrømme at på det er jeg totalt blank.
I dag målte jeg verdiene igjen. Ph er nå på 7.5, kh på 3 og gh er på 5. Ph og kh har senket seg på en dag. Skal nå følge med på om det holder seg der. Målte også nitrat. Med Tetra sin dråpetest. Den viste 25mg/l. I går så målte den mellom 0-12mg/l. Syntes dette var litt vel mye økning på en dag. Tenkte jeg skulle teste vannet i krana og der slo testen ut på mellom 0-12mg/l. Klødde meg litt i hodet her, fordi vannet fra krana aldri har hatt nitrat. Og jeg testet 2 ganger for å være sikker. Jeg har også Sera sin dråpetest. Den viste 12mg/l i karet og null i krana 2 ganger. Det som er litt skitt er at Tetra sin test har ikke holdbarhetsdato påstemplet. Kan det være at den kan ha blitt for gammel?
Røtter kan godt senke ph mye, eller ingenting i det hele tatt. Problemet er at du har ingen kontroll på hvor mye de senker Ph, og i tillegg avtar virkningen over tid. Så plutselig en dag senker den ikke ph lengre i det hele tatt.

Med tilsetninger som Amtra eikebarkekstrakt får du nøyaktige sekninger til det nivået du vil ha hele tiden. Det er bare en jobb i bunn, med å teste i en bøtte hvor mye som skal til for å senke ph til ønsket verdi.

Husk at så lenge det er fisk i karet må endringer i vannverdiene tas sakte og pent

At KH varierer mellom 3 og 4 har ingen betydning, den er fortsatt såpass høy at den ikke skaper store endringer i PH. Problemene kan komme når kh ligger på 0 - 1. Da kan du risikere å få plutselige dropp i ph.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap