Ammoniakk etter akvariemodning?

Kan man få en ny runde med ammoniakk-forgiftning når man setter inn fisk etter at 35-dagers-perioden er over?

Kan bakteriegrunnlaget bli så lite i 35-dagers-perioden at nitrogensyklusen aldri kommer i gang? Det er snakk om et 100-liters kar med planter, røtter og engelsk sjøsten.

Jeg har aldri hatt over 0.3 i nitrittverdi og nitritttoppen skulle når være rett rundt hjørnet i dette karet. Det satt et kullfilter i akvariet. Det har jeg plukket ut i dag etter å ha lest her. Kan det være årsaken?

Satte opp en 30 liter i begynnelsen av desember med et Fluval 1 pluss-filter. Der ser det ut til at alt fungerer. Nitrat på 12,5 mg/l. Men heller ikke i det karet har nitrit-verdiene noen gang vært over 0,3.

Er nybegynner og frykter nå at smellen kommer når jeg begynner å sette inn fisk i 100-literen.
Slipp oppi en klype fiskemat hver dag om du vil sikre deg at det er nok avfall til at syklusen får godt sin gang.

Ellers er det jo ingen regel uten unntak, og det er få absolutter innen akvaristikk. Så det at du ikke har fått blodrøde utslag på nitritt betyr ikke nødvendigvis at syklusen ikke er igang

Men jeg ville matet litt i karet hver dag, for jo mer avfall filteret lærer seg å håndtere, jo minste sjanse for at det går galt når du setter inn fisk.

husk å bare sette inn noen få om gangen og la det gå minst en uke mellom hver gang du setter inn fisk
Bakteriene formerer seg ut fra de forholdene som er i karret. Har det vært lite biologisk masse i karret kan du gå ut i fra at mengden med gode bakterier ikke er stor nok for masseinnsettelse av fisk.

Ta det hele pent og pyntelig og sett inn litt etter litt så vil mengden bakterier justere seg etter den biologiske belastningen uten at du får nitrit i karret.
Byttet karbonfilteret med blåfilter fra juwel
Tror dere karbonfilteret har innvirket på syklusen?

Glemte å si at da jeg tok det ut i dag, byttet jeg det med et vanlig blåfilter fra Juwel. Skyldte det først i vann fra 30.literen og gned det inn med litt guffe fra filteret i den, hvor det er nitrat. Høres det fornuftig ut?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap