- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrittverdier?
Nitrittverdier?
Postet 14.01.09 kl 17:00
Normalt skal nitritt være 0 blank.
Dersom man måler nitritt, er noe galt. Det må fikses, og det må gjøre noe med - straks.
Akkurat hvor mye som skal til før fiskene "sliter", tror jeg ikke man skal sitte og spekulere i. Det varierer fra fisk til fisk, og fra art til art. Noen er mer sensitive enn andre. Det er ingen vits i å anslå noe eller komme med eksempler engang som at "jamen fiskene mine overlevde så og så mye nitritt, det gikk fint".
For det som da skjer, er at lesere av tråden tar med seg det videre, husker ikke helt hva det var de hadde lest, men svarer i andre tråder senere at "jeg har hørt at fisk tåler så og så mye nitritt!"
Null skal det være.
Dersom man måler nitritt, er noe galt. Det må fikses, og det må gjøre noe med - straks.
Akkurat hvor mye som skal til før fiskene "sliter", tror jeg ikke man skal sitte og spekulere i. Det varierer fra fisk til fisk, og fra art til art. Noen er mer sensitive enn andre. Det er ingen vits i å anslå noe eller komme med eksempler engang som at "jamen fiskene mine overlevde så og så mye nitritt, det gikk fint".
For det som da skjer, er at lesere av tråden tar med seg det videre, husker ikke helt hva det var de hadde lest, men svarer i andre tråder senere at "jeg har hørt at fisk tåler så og så mye nitritt!"
Null skal det være.
Postet 14.01.09 kl 17:07
Endret: 14.01.09 kl 17:07
Postet 14.01.09 kl 17:31
Endret: 14.01.09 kl 17:37
Postet 14.01.09 kl 17:39
Som Mona sier skal nitritt være 0 blank.
Hvor nytt er akvariet til kompisen din? Nystartet akvarium burde stå over 3 uker uten fisk så bakteriefloraen får bygd seg opp.
Det at det fores mye kan også ha noe med saken å gjøre.
Mitt tips er å bytte 30-40% av vannet idag og 20% hver dag til nitritten har gått ned. God ide å lese Denne om nybegynnerfeil og oppstart av akvarium
Tror heller ikke det er noe mål med 0,05 på de fleste nitritt skalaer.
Hvor nytt er akvariet til kompisen din? Nystartet akvarium burde stå over 3 uker uten fisk så bakteriefloraen får bygd seg opp.
Det at det fores mye kan også ha noe med saken å gjøre.
Mitt tips er å bytte 30-40% av vannet idag og 20% hver dag til nitritten har gått ned. God ide å lese Denne om nybegynnerfeil og oppstart av akvarium
Tror heller ikke det er noe mål med 0,05 på de fleste nitritt skalaer.
Postet 14.01.09 kl 17:45
Endret: 14.01.09 kl 17:46
Postet 14.01.09 kl 18:01
Postet 14.01.09 kl 18:11
Om han ikke har matet det tomme akvariet, eller ikke har hatt spesielt mye planter, har det ikke vært så mye avfall for filteret å jobbe med i innkjøringsperioden. Da er det ikke mat nok til mange bakterier, og selv etter tre uker vil det ikke være veldig stor kapasitet på filteret. I tillegg er ikke innkjøringsperioden helt ferdig etter tre uker, det tar rundt 35 dager.
Det ovenfor, kombinert med å kanskje sette inn en del fisk samtidig, og spesielt mate mye og ofte vil gjøre at han får nitritt, og må begynne med daglie vannbytter.
Selv etter 35 dagers innkjøringsperiode, hvor man har sørget for nok avfall til filteret, er det nødvendig å sette inn få fisk av gangen, samt fóre sparsomt for å gi filteret en sjanse til å bli vant med økt mengde avfall.
Han bør stoppe all fóring frem til nitritten er på null. Evt. fóring nå vil kun forværre situasjonen
Det ovenfor, kombinert med å kanskje sette inn en del fisk samtidig, og spesielt mate mye og ofte vil gjøre at han får nitritt, og må begynne med daglie vannbytter.
Selv etter 35 dagers innkjøringsperiode, hvor man har sørget for nok avfall til filteret, er det nødvendig å sette inn få fisk av gangen, samt fóre sparsomt for å gi filteret en sjanse til å bli vant med økt mengde avfall.
Han bør stoppe all fóring frem til nitritten er på null. Evt. fóring nå vil kun forværre situasjonen
Postet 14.01.09 kl 18:26
Postet 14.01.09 kl 19:15
Absolutt alt organisk avfall som kan råtne påvirker vannkvaliteten. Er det mer organisk, råtnende avfall enn det filterbakteriene kan ta unna, blir det utslag på nitritt.
Dvs. at fiskens avføring, mat, døde/visne planterester, døde fisk, døde snegler, døde reker vil kunne gi nitritt om ikke filtreret klarer å ta unna avfallsstoffene.
Dvs. at fiskens avføring, mat, døde/visne planterester, døde fisk, døde snegler, døde reker vil kunne gi nitritt om ikke filtreret klarer å ta unna avfallsstoffene.
Postet 14.01.09 kl 19:18
Postet 14.01.09 kl 20:06
Kjetil EriksenAnte meg. En kamerat med nyoppsatt akvarium har målt 0,05. Er det veldig mye? Hvor mange dager/uker med vannskift før det stabiliserer seg?, pumpa har vært i drift 3 uker. Han mater fiskene for mye og for ofte mener jeg, har dette mye og si?
Etter tre uker så er det da man begynner å få nitrit i et nyoppstartet kar. Det er først etter 35 dager at filteret klarer å holde nitrit i sjakk.
Siden han har fisk i karret nå kan jeg garantere at de 0,05 fort blir over dødelig dose hvis man ikke iverksetter kraftige vannbytter hver dag.
Postet 14.01.09 kl 20:15