Co2 oppsett

Jeg kjøpte Co2 reaktor for ett par dager siden og det hele har begynt å putre å gå nå. Jeg har laget en sats til CO2 produksjonen. Meningen er å ta ett bilde hver dag fremover for å kunne se hvordan det går med planteveksten fremover.

Jeg har aldri gjort dette før og lurer på om det er noe jeg bør huske på (hva som helst). En ting er foreksempel hvordan jeg gjør med satsen fremover. Skal jeg bare etterfylle litt vann og sukker etter en (eller to) uker, eller bør jeg lage ny?

Her er link til Co2 prosjektet mitt.
Du setter ny sats når den neste begynner å miste futten, ofte er grunnen til dette at gjæren dør pga høyt alkoholinnhold og ikke fordi den går tom for brennstoff(Sukker).
Kan være en fordel å la den nye satsen stå for seg selv en dag eller to i tilfelle den stormgjærer.
Aha, det er nettop slike ting jeg ikke vet , Hadde også tenkt å ikke gjødsle, bare skifte vann men jeg har ikke fattet noe endelig vedtak på det ennå.

Så forresten på akvariene dine, de er jo bare vannvittig pene, men det har du sikkert hørt mange ganger før
Hva er det med bakepulver i satsen? Er det viktig, frivillig eller bortkastet?
Mener å ha lest at bakepulveret sørger for at det ikke stormgjærer og brenner ut med en gang. Skaper altså en mer jevn co2-tilførsel.
Ok, da sier jeg frivillig da.
Skiftet vann i går, ca halvparten og satte ny sats. Jeg fulgte ikke det gode rådet om å la satsen stå ett par dager da jeg ikke har funnet satsdunk to ennå

I dag så jeg ett par døde guppyer, ikke helt unormalt da det er en del av de. Deretter puttet jeg oppi to kirsebærreker for å se hvordan de likte seg. Det gikk dårlig, den ene la seg oppned etter en time men den svømmer igjen nå. Sjekket pH og til min store forbauselse så viste den gult som betyr pH på 5. Jeg tok av diffusoren som går til pumpen for å redusere CO2'en noe og skiftet en tredjedel av vannet. pH målte jeg fortsatt til å være 5!

Noen tips, Utenom å skifte mer vann?

Hva vet jeg, kanskje det ikke er så ille heller. Jeg leste jo her en dagen at lav pH som kom av CO2 tilsetning ikke var skadelig.
Du har ikke vert uheldig og fått sats i vannet da? Tror det er noe som gjør kort prosess.

Hvor lenge har dette karet vert oppe å gått? Målt nitritt?
Jeg tviler på nitrit, jeg hadde en innkjørt pumpe til å begynne med og jeg skiftet jo vann både i går og i dag. Ikke forer jeg hardt heller, bare guppy yngel som har fått levende artemia og litt flak. Ikke har det vært ekstrem fiskedød heller, men jeg observerte to døde guppyer (kan være naturlig nok) og ekstremt lav pH og satsen buldrer som den aldri har gjort før så jeg er mest villig til å tro det har noe med dette å gjøre.

På den andre siden så skrev Jan Ove som jo er en guru på dette feltet, at lav pH på grunn av CO2 ikke var skadelig, han skrev det i tråden din. Jeg er ganske sikker på at det ikke er kommet sats i akvariet da dunken er under halvfull og ser ganske fin ut. Kanskje jeg skal åpne korken på satsen i noen timer og se om pH begynner og gå opp igjen.

He he, det er vel sikkert gode grunner for at folk kjøper CO2 flasker til slutt. Men men, dette er en lærefase og feil er nesten det eneste jeg klarer å lære av
Jeg kjører CO2 dagen ut til lyset skal av, så letter jeg litt på korken til satsen og lar vannet få lufte seg ut til i morgen. Tror det blir slik.
Overdose av Co2 er nok grunnen til mistrivselen i faunaen din, det er sannsynligvis ikke den lave Ph verdien.
Når Ph går så lavt ned kan bakteriekulturen i filteret begynne å dø.
Du har jo ett nokså lite kar med en effektiv reaktor så Co2-forgiftning er en god mulighet, vanligvis krever dette at man går over 50ppm Co2.
Siden du kjører DIY og ikke har en magnetventil som kan stenge tilførselen når lyset går av vil dette forverre problemet.
Anbefaler en "Drop Checker" med 4DKh løsning slik at du kan estimere Co2 metning.
Helge
Skiftet vann i går, ca halvparten og satte ny sats. Jeg fulgte ikke det gode rådet om å la satsen stå ett par dager da jeg ikke har funnet satsdunk to ennå :-( I dag så jeg ett par døde guppyer, ikke helt unormalt da det er en del av de. Deretter puttet jeg oppi to kirsebærreker for å se hvordan de likte seg. Det gikk dårlig, den ene la seg oppned etter en time men den svømmer igjen nå. Sjekket pH og til min store forbauselse så viste den gult som betyr pH på 5. Jeg tok av diffusoren som går til pumpen for å redusere CO2'en noe og skiftet en tredjedel av vannet. pH målte jeg fortsatt til å være 5! Noen tips, Utenom å skifte mer vann? Hva vet jeg, kanskje det ikke er så ille heller. Jeg leste jo her en dagen at lav pH som kom av CO2 tilsetning ikke var skadelig.

Som en midlertidig løsning kan du bruke en luftesten og pumpe, dette vil nokså raskt luft ut Co2.
Om du vil kan du la denne gå nå lyset er av.
Drop checker skal bestilles snarest (tror jeg så til 10 dollar på ebay her en dagen). Skrudde av lyset nettop og åpnet forsiktig korken på satsen slik at den ikke bobler nedi akvariet i natt. Luftpumpe er på plass om fem minutter. Fiskene ser ganske glade de ut de, så langt jeg klarer å tolke humøret på fisk da

Er det noe spesielt jeg skal se etter med dropcheckere? Kan jeg gjøre ett bomkjøp på noe vis, eller er det bare til å kjøpe en?
Helge
Drop checker skal bestilles snarest (tror jeg så til 10 dollar på ebay her en dagen). Skrudde av lyset nettop og åpnet forsiktig korken på satsen slik at den ikke bobler nedi akvariet i natt. Luftpumpe er på plass om fem minutter. Fiskene ser ganske glade de ut de, så langt jeg klarer å tolke humøret på fisk da :-) Er det noe spesielt jeg skal se etter med dropcheckere? Kan jeg gjøre ett bomkjøp på noe vis, eller er det bare til å kjøpe en?

Disse er umulig å gjøre bomkjøp på, du får med selve dropcheckeren og ofte en Ph indikator. Jeg bruker indikatorvæsken fra JBL testsettet mitt da den ikke lysblekes så fort.
Det som er det kritiske elementet er 4DKh løsningen, denne lager du med natriumbikarbonat og destillert vann. Så trenger du ett Kh-testsett , her firedobler du testmengde slik at nøyaktigheten blir på ca 1/4 Kh-grad.
Flotte greier, jeg fant en på ebay som bare hadde 3547 stykker igjen. Snakk om flaks.
Helge
Flotte greier, jeg fant en på ebay som bare hadde 3547 stykker igjen. Snakk om flaks.

Ja disse går jo unna, hadde du ventet ett par timer til hadde han nok vært tom
Tenkte jeg skulle blande ut PMDD ingredienser i dag og har kjøpt batterivann på Biltema. Går det greit? Er det like greit å koke vann?
Helge
Tenkte jeg skulle blande ut PMDD ingredienser i dag og har kjøpt batterivann på Biltema. Går det greit? Er det like greit å koke vann?

Batterivann er fint, husk å ikke blande mikro og makro i samme beholder!
Om du doserer kalium i form av K2SO4 så har denne lav løsningsgrad pr mengde vann, så den er greiest å hive tørr oppi karet.
Argh! Jeg balanserer allerede helt på grensen av hva jeg evner å forstå her og nå evner jeg ikke å få Frank sine fremmedord til å matche dine fremmedord.

La oss se på Frank sitt vise tips:

I pakken du nå har mottatt, er det en flaske med flytende sporstoffer og flytende jern, en pose magnesiumsulfat (krystalliske biter, tynn pose) og kaliumsulfat(liten pose, ser ut som gråhvit grus), samt en pose med perfekt avbalansert nitrat og fosfat.

Siden forholdene i de ulike akvariene varierer en del, kan det ofte være en fordel å blande ut magnesium og kalium i en flaske, nitrat og fosfat i en, og den flytende mixen i en.

Passende volum er en liter for denne mengden.

Så jeg har følgende liggende her:

1. En pose med grå grov grus.
2. En pose med hvite krystaller
3. En pose hvit sand
4. En flaske grønnaktig gugge

Jeg hadde tenkt å blande i tre flasker med følgende bokstavkoder:

A: 1+2
B: 3
C: 4

Jeg hadde deretter igjen tenkt, basert på observasjon og erfaring, å bruke flaske A+B+C til å lage brukervennlige mikser som jeg helte oppi en brukt 250 ml gjødslingsdunk etter behov.

Hva synes du om det?

Helge
Jeg hadde deretter igjen tenkt, basert på observasjon og erfaring, å bruke flaske A+B+C til å lage brukervennlige mikser som jeg helte oppi en brukt 250 ml gjødslingsdunk etter behov. Hva synes du om det?

Du bør ikke blande C i denne brukervennlige miksen, alt etter hvor stabil chelatoren som binder Fe(Jern) i mikromiksen(C) så kan du risikere at denne reagerer med KH2PO4 i B og danner Jernfosfat som ikke kan tas opp av plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap