- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Tar det lengre tid før en evt nitrittopp
Tar det lengre tid før en evt nitrittopp
Postet 18.01.09 kl 10:50
Postet 18.01.09 kl 10:53
Hvis du kickstartet filteret, så hopper du jo over denne nitritt-toppen Det er det som er hele vitsen med å kickstarte filtere, å få sparket i gang en bakteriekultur med det samme i filteret, slik at man slipper nitritt i vannet.
Bakteriene som tar seg av nitritt er jo på plass i et kickstartet filter.
Det eneste er vel at du må være forsiktig når du begynner å sette inn fisk. Bakteriekulturen i et filter tilpasser seg, synker og øker, i takt med forurensningen det utsettes for. Den bakteriekulturen som filteret ble kickstartet med, er nå vant til et fisketomt akvarium og veldig lav forurensning i mange uker. La denne bakteriekulturen få tid til å øke og tilpasse seg økt forurensning i takt med antall fisk du setter inn pr gang, noen få fisk pr gang med en ukes mellomrom. Hyppige målinger av nitritt er nødvendig, for å sjekke at filteret greier å tilpasse seg og ikke overbelastes for fort.
Når jeg kickstarter et filter, setter jeg inn fisk med en gang. Jeg venter ikke i ukesvis, for da synker filterbakterie-antallet pga lav belastning.
Bakteriene som tar seg av nitritt er jo på plass i et kickstartet filter.
Det eneste er vel at du må være forsiktig når du begynner å sette inn fisk. Bakteriekulturen i et filter tilpasser seg, synker og øker, i takt med forurensningen det utsettes for. Den bakteriekulturen som filteret ble kickstartet med, er nå vant til et fisketomt akvarium og veldig lav forurensning i mange uker. La denne bakteriekulturen få tid til å øke og tilpasse seg økt forurensning i takt med antall fisk du setter inn pr gang, noen få fisk pr gang med en ukes mellomrom. Hyppige målinger av nitritt er nødvendig, for å sjekke at filteret greier å tilpasse seg og ikke overbelastes for fort.
Når jeg kickstarter et filter, setter jeg inn fisk med en gang. Jeg venter ikke i ukesvis, for da synker filterbakterie-antallet pga lav belastning.
Postet 18.01.09 kl 10:53
Endret: 18.01.09 kl 10:57
Det som er hovedpoenget med å "kickstarte" et filter er å omgå det som gjør at nitrogensyklusen varer i 35 dager.
Oppbyggingen av bakteriekulturen er som en flertrinnsrakket.
-ammonium/ammoniakk til nitrit
-nitrit til nitrat.
Nitrosomonasbakteriene vil formere seg så lenge det finnes næring og O2 i vannet.
Nitrobakterier er problemet. Disse vil ikke formere seg så lenge det finnes ammonium/ammoniak i vannet. Det må altså finnes en nitrosomonasbakteriekultur som er så stor at den fortløpende håndterer amminium/ammoniak før at nitrobakteriene begynner å formere seg.
Derfor er det slik at man kan ta filtermasse fra et filter og benytte det som "kickstarter" i et annet. Er ikke helt bra å starte opp med 100% kranvann i et nystartet kar for så å sette inn fisk, men lar man karret stå i et par dager så vil alt av klor være luftet ut og karret er klart til bruk.
Postet 18.01.09 kl 11:12
til mona o: jeg har noe fisk i karet som har vært der siden dag en, så bakteriene har hatt noe å jobbe med hele tida. Jeg veit at meningen med å kickstarte er å unngå nitritt toppen men jeg skreiv evt i overskriften. Er jo vanskelig å vite om det kom nok filterbakterier i ved kickstart. har aldri kickstartet før, men takk for fine svar
Postet 18.01.09 kl 11:31
Postet 18.01.09 kl 11:34
Endret: 18.01.09 kl 11:35