Forlenge vannbytte syklus?

Inaktiv bruker
Hei, har ett akvarie på 260l som jeg frem til i dag har byttet 30% vann, 1 gang i uken. Noe som fiskene ser ut til å trives med, men lurer nå på om jeg skal forlenge praktiserende syklus med 1uke. Så ny rutine vil da bli 30% hver 14dag.

Har ett bra filter, en Eheim 2076 professionel 3e, så nitritt er aldrig ett tema. Har rimelig mye planter i karet. Kjøpte i dag en nitrat test for å sjekke nivået av det, hadde ikke forventet noen høye verdier, men ble overasket da mengden nitrat ikke var målbar=0. Det var da 5 dager siden siste vannbytte.

Undrer nå om jeg kan med god samvittighet forlenge vannbytte med en ekstra uke?

Mvh
x-ray
Det høres ut som du har god kontroll på alt, og med 0 i nitrat tror jeg at jeg hadde våget å utsette vannbyttet en uke og sett hvordan det gikk Om tingenes tilstand ser bra ut og alle vannverdier er fine likevel ettersom tiden går, tror jeg du kan fortsette med det.

Jeg antar du ikke har store og "grisete" fisk og det er derfor nitrat-nivået er så lavt? Små fisk forsøpler mindre enn store, og hvis karet er tynt befolket (eller iallefall ikke overbefolket) i tillegg, da er det nok lettere å forlenge vannbyttesyklusen litt.

Hva slags fisk har du i det? Enkelte fiskearter er skjørere enn andre.
Inaktiv bruker
Hallo mona
Mine fisker er som følgene:

20 Kardinaler
3 Blå gurami
6 Kongo tetrar
1 Ancistrus
2 Sae
4 Kuhlii-ål
2 Asiatiske brunreker
7 Corydoras julii
3 Beaufortia kweichowensis

Begynnet å forske litt på nitrat da jeg jeg hadde ikke målbare mengder av dette stoffet. Jeg viste jo fra før att plantene tar det opp som næring, å det har jeg jo bra med. Men kom over en artikel der jeg kunne lese att om man har ett tykt lag med sand 6-8cm ville det skapes kolonier med anarobe bakterier som også forbruker nitrat. Å 6-8cm sand er det jeg har.
Dersom du har mye planter, kan de fint holde nitratverdiene nede. Da kan det faktisk være en fordel å tilsette nitrat.

Bakterier kan også bruke nitrat, men i et velbeplantet kar blir det ikke allverdens med anarobe soner. Dette er fordi planterøttene vil spre seg nede i sanden, og de sender oksygen ned i bunnlaget.

Kan selvsagt ikke si om det er det ene eller det andre, evt en kombinasjon av begge som gjør dette hos deg. Men holder med Mona, høres ut som et veldig bra oppsett og du kan nok trygt forlenge intervallene. (Men følg litt med på plantene i tilfelle de får mangelsymptomer.)
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap