- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Gode gamle nitrit
Gode gamle nitrit
Inaktiv bruker
Da har jeg fått utslag på en nitrit test, ikke stort, men vil gjøre noe med det før det evt kan bli et problem. Karet er 93l.
Er det bare vannbytte det går i? Eller skal jeg legge noe til, ta noe fra?`Har tatt i nitridac som skal hjelpe å hemme nitrit, ammoniakk og lignende.
La for et døgn siden i ubehandlet keramikkvaser som huler, kan det ha noe å si?
Er det bare vannbytte det går i? Eller skal jeg legge noe til, ta noe fra?`Har tatt i nitridac som skal hjelpe å hemme nitrit, ammoniakk og lignende.
La for et døgn siden i ubehandlet keramikkvaser som huler, kan det ha noe å si?
Postet 23.01.09 kl 11:52
Postet 23.01.09 kl 12:01
Inaktiv bruker
Tror jeg gjør begge deler.....for sikkerhetsskyld..
Postet 23.01.09 kl 12:23
Postet 23.01.09 kl 12:34
Inaktiv bruker
Det sto to og en halv uke med en malle i, fikk høre at det skulle hjelpe litt å ha en hardfør fisk i mens hele systemet jobbes igang. Så begynte jeg å sette i fisk parvis for ca en uke siden.
Postet 23.01.09 kl 12:44
Ok. Det tar vanligvis 4 uker før ett filter er innkjørt. Jeg ville ikke kjøpt inn flere fisk før du har fått nitritten under kontroll.
Du vil nok nå oppleve høye nitritt verdier i en 1-2 uker hvor du bør være flink med vannbytte. Gjerne daglig. Da kan du holde det i sjakk inntill filteret har den kapasiteten som trengs for å ta unna nitritten. Vannbyttene kan være fra 30-50 % tenker jeg.
Du vil nok nå oppleve høye nitritt verdier i en 1-2 uker hvor du bør være flink med vannbytte. Gjerne daglig. Da kan du holde det i sjakk inntill filteret har den kapasiteten som trengs for å ta unna nitritten. Vannbyttene kan være fra 30-50 % tenker jeg.
Postet 23.01.09 kl 12:52
Inaktiv bruker
Det er såpass med tid ja? Man får høre så mye rart fra butikkene, fikk beskjed om at 2 uker skulle være mer enn nok. Akk ja, men, skal ta rådene dine og bytte daglig inntil det går ned. Man blir jo glad i fisken sin etterhvert, vil jo holde de friske, og i live...
Postet 23.01.09 kl 13:07
Postet 23.01.09 kl 13:21
Inaktiv bruker
....1 dag? Trudde de du skulle ha fisken i et vannglass? =D
Postet 23.01.09 kl 13:24
Hehe. Skulle nesten tro det. Men neida. Kjøpte ett "ferdigsett" av dem og fikk bare beskjed å fylle opp med vann og når det var blitt varmt dagen etter kunne jeg ha i fisk.
Nå var jo situasjonen min litt spesiell. Hadde nemlig tatt over en kampfisk som faktisk bodde i ett "vannglass" (liten bolle) og skulle da sørge for at den fikk en bedre bolig. Så sånn sett så fikk jo ikke den det noe værre ved å flytte inn i en større bolig. Var uansett ikke noe filter i bollen.
Nå var jo situasjonen min litt spesiell. Hadde nemlig tatt over en kampfisk som faktisk bodde i ett "vannglass" (liten bolle) og skulle da sørge for at den fikk en bedre bolig. Så sånn sett så fikk jo ikke den det noe værre ved å flytte inn i en større bolig. Var uansett ikke noe filter i bollen.
Postet 23.01.09 kl 13:31
Inaktiv bruker
Ah, siden det var kampfisk var det jo ikke verdens ende da =) Den fisken tåler svarten meg det meste.
Hyggelig at du tok deg av fisken hvertfall =D Trist å se en så fin fisk i små akvarier egentlig..vel, alle fisk egentlig, men du skjønner hva jeg mener.
Hyggelig at du tok deg av fisken hvertfall =D Trist å se en så fin fisk i små akvarier egentlig..vel, alle fisk egentlig, men du skjønner hva jeg mener.
Postet 23.01.09 kl 16:52
Inaktiv bruker
Har det forresten noe å si om jeg forer med granulat eller flakfor?
Postet 23.01.09 kl 18:44
Nei, men så lenge du har nitritt så bør du helst ikke fôre i det hele tatt eller veldig lite.
Anbefaler forøvrig 30% vannbytter daglig frem til nitritten er på null. Hadde du ikke hatt fisk i karet disse første 4-5 ukene så hadde du sluppet å skifte vann i det hele tatt
Denne og denne artikkelen synes jeg du bør få med deg.
Anbefaler forøvrig 30% vannbytter daglig frem til nitritten er på null. Hadde du ikke hatt fisk i karet disse første 4-5 ukene så hadde du sluppet å skifte vann i det hele tatt
Denne og denne artikkelen synes jeg du bør få med deg.
Postet 23.01.09 kl 20:52
Inaktiv bruker
Sant så sant
Men den store feilen er gjort, og det eneste jeg kan da er å prøve å rette på det før alt dør. Så rundt 30% vannskifte daglig skal jeg nok klare.
Men den store feilen er gjort, og det eneste jeg kan da er å prøve å rette på det før alt dør. Så rundt 30% vannskifte daglig skal jeg nok klare.
Postet 23.01.09 kl 21:43
Jbl nitritt test
Har et spørsmål om JBLs nitritt-test som jeg ikke vil lage nytt emne om.
Hvordan ser dere forskjell mellom fargen som står for 0 og fargen som står for 0.025?
Jeg testet karet mitt på 100 liter i går og fikk resultat 0,1. Denne er svakt gulrosa. Skiftet 50 % av vannet da. Idag var den mindre rosa, mulig en liten anelse rosa igjen, men begge de to laveste verdiene er lysegule. Resultatet var en av de to nederste, men jeg syns det er fryktelig vanskelig å avgjøre hvem av dem. Flere som har det sånn?
Hvordan ser dere forskjell mellom fargen som står for 0 og fargen som står for 0.025?
Jeg testet karet mitt på 100 liter i går og fikk resultat 0,1. Denne er svakt gulrosa. Skiftet 50 % av vannet da. Idag var den mindre rosa, mulig en liten anelse rosa igjen, men begge de to laveste verdiene er lysegule. Resultatet var en av de to nederste, men jeg syns det er fryktelig vanskelig å avgjøre hvem av dem. Flere som har det sånn?
Postet 27.01.09 kl 13:33
Inaktiv bruker
Anna U.Har et spørsmål om JBLs nitritt-test som jeg ikke vil lage nytt emne om. Hvordan ser dere forskjell mellom fargen som står for 0 og fargen som står for 0.025? Jeg testet karet mitt på 100 liter i går og fikk resultat 0,1. Denne er svakt gulrosa. Skiftet 50 % av vannet da. Idag var den mindre rosa, mulig en liten anelse rosa igjen, men begge de to laveste verdiene er lysegule. Resultatet var en av de to nederste, men jeg syns det er fryktelig vanskelig å avgjøre hvem av dem. Flere som har det sånn?
Har brukt prodac sin test, er ikke bare bare å se der heller...varierende grader av rosa bare, så er vel nesten en liten gjettelek om hvor på skalaen man ligger =D
Postet 28.01.09 kl 19:16
Postet 28.01.09 kl 22:48
Postet 28.01.09 kl 22:52
Det er stort sett i filteret at bakteriene som tar seg av avfallstoffene holder til. Byttet du ut den gamle, innkjørte pumpen med en helt ny uten å flytte over filtermaterialet eller filtergugge så kan du regne karet for helt nystartet igjen. Vannet ditt er nå med stor sannsynlighet ganske giftig for fiskene. Om du ikke har dråpetest for nitritt slik at du får målt så anbefaler jeg at du bytter 50% av vannet nå og fortsetter med daglige vannbytter på 30% til du får tak i test.
Her kan du lese litt om bakteriene som bor i filteret og hva de er godt for.
Her kan du lese litt om bakteriene som bor i filteret og hva de er godt for.
Postet 28.01.09 kl 22:55